Svar: Vil KUN spise selv
29. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Kære frustrerede og bekymrede mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad:)
De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen have en periode, hvor de ofte lukker munden for skeen og det er som du har læst, ofte udtryk for, at barnet vil spise selv. Din datter har en alder nu, hvor hun er mere og mere bevidst om at hun, ved at knibe munden sammen, kan få en særlig opmærksomhed fra dig - det at hun lukker munden, skubber maden væk, smatter den ud imellem fingrene osv. gør noget ved dig - og det er en reaktion, som hun naturligt også gerne vil udforske.
Selvstændigheden mærker du sandsynligvis også når hun skal skiftes. Hun vil ikke ligge stille på puslebordet, men kravler rundt, rejser sig, protesterer højlydt, når du prøver at få skiftet bleen ... Alt sammen tegn på at hun udvikler sig i sund retning og at hun er sin egen lille person, hun har egen vilje og det skal hun have lov til :)
Forskellen er dog, at hvis hun ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan du 'tvinge' hende til at få den på, hvis hun ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - du er stærkere end hun er og kan ved at at holde hende fast, gøre det du vil, mod hendes vilje - men det kan du ikke, når det kommer til at spise. Uanset hvor meget du hopper og springer, så kan du ikke få hende til at spise, hvis hun ikke vil. Du kan ikke tvinge hende til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. Lige her, har hun mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør hun og det er naturligt frustrerende, for du ved jo, hvor vigtigt det er, at hun får mad og får mad nok ...
Det vil være rigtig godt, hvis måltiderne ikke varer mere end ca 20 minutter. Der er ingen idé i at sidde ved bordet i en time eller mere, det er kun frustrerende, for jer begge to.
Og så skal du tro på og acceptere at hun spiser det, hun lige nu har behov for. Det gør ikke noget, hvis hun kun spiser 5 skefulde og et par hapsere - det vigtigste er at hun spiser. Du skal til gengæld så sikre hende mange måltider i løbet af dagen og har hun ikke spist så meget til det ene, så spiser hun forhåbentlig mere til det næste. Du skal også sikre at der til hvert måltid er både noget hun selv kan spise med fingrene, med sine hænder, med gaffel og også gerne lidt som du så kan hjælpe hende med (hvis hun vil have det).
Hun er så gammel nu at hun skal have rigtig mad. Det er vigtigt at hun får mad der smager af noget og mad der tager udgangspunkt i den mad du selv spiser, men du må naturligvis gerne prøve at supplere med lidt mos fra glas, hvis du tror du kan få lidt ekstra i hende på den måde. Ligesom du også meget gerne må bruge rester fra aftensmaden. Hun skal have helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, ris med rødspætte, boller i karry, torsk og spinat osv. Altså samme mad, som du kan lave til dig selv - og som sagt gerne rester fra aftensmaden serveret til frokost.
Du skal prøve at appellere til hende og det du gerne vil have hende til. "Ind i munden skat, mam mam, ind i munden", så hun hører, hvad du ønsker :)
Lad hende også meget gerne smage din mad, smage mad fra din tallerken, hvis det er mere interessant end hendes mad - selvom det er det samme i spiser :)
Giv hende få hapsere af gangen - når du giver hende brødhapsere, så kun 2-3 af gangen, så hun spiser dem og kan koncentrere sig om det og når det er spist, så får hun en mere. Det kan hjælpe hende til at fokusere.
Læg evt. hapserne / det du vil have hende til at spise på en ensfarvet tallerken eller undvær tallerkenen og server direkte på et ensfarvet plastik underlag. Det hjælper hende også til at koncentrere sig om maden og hvad det er hun skal.
Sørg for at hun har mulighed for at lege i sandkasse, kan lege med vand, bøtter, kander, er med til at bage boller og får bolledej i hænderne osv. uden for måltiderne. Jo mere du kan stimulere hendes lyst til at mærke og smatte med hænderne uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for, at hun ikke behøver smatte så meget med maden, når hun sidder ved bordet.
Prøv med to gafler - så du hele tiden hjælper hende - du sætter maden på, giver hende i hånden og hun spiser, du sætter på den anden gaffel, hun giver dig den tomme gaffel, får den nye, spiser selv, du sætter maden på den første gaffel, giver hende den, I bytter, hun spiser selv, osv.
Udnyt at hun måske vil spise lidt med ske sen aften, hvor hun er træt efter en lang dag og måske på dit skød vil synes om at blive madet, så hun bliver fyldt lidt ekstra op til natten med en godnatgrød :)
Når hun "bider", så kan det skyldes mange ting - at hun er sulten, at hun har ømmegummer og prøver at få det stimuleret eller at hun prøver at kysse dig og ikke helt kan finde ud af det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske