Brev:
Vil KUN spise selv
29. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Vil KUN spise selv
Hej Helen
Min pige er nu 10 mdr og jeg er blevet helt i tvivl om jeg gør det godt nok.
Hun er begyndt at lukke munden fuldstændig i når hun bliver madet. Om maden er finere eller grovere er ligegyldigt, hun vil max tage 5-10 skefulde ind. Også hos farmor.
Morgengrøden er det eneste skemåltid hun åbner munden for, så det “udnytter” jeg med lidt frugt til dessert.
Jeg giver hende selv mad i hånden, som du nævner i din bog, men det meste ryger ned på gulvet eller ned i stolen når det ryger ud af pincetgrebet. Ved siden af prøver jeg altid med mos ved hvert målted, men hun vil bare ikke have det nu. Har også prøvet at give hende en ske, en gaffel ja selv en tom juicekarton når hun smider alt på gulvet.
Er det okay at hun selv spiser som hun gør og ikke får så meget ind? Hun sover fint om natten.
Ved du skriver i din bog at det er normalt i denne alder men er bekymret for om hun får nok, især af alle ting i madpyramiden. Nogle gange er det hele frikadellen der ryger på gulvet og andre gange er det kun kartoflerne hun vil have osv.
Jeg kan se i din bog at du skriver at man kan hælde lidt sovs over kartoffelmosen eller fedtstof over grønsagerne. Problemet er at mos kan hun slet ikke spise selv endnu (smatter blot med det mellem hænderne eller med en flad hånd over hele bordet/håret) og grønsagerne glider ud af fingrene hvis de har fedtstof.
Ellers vil jeg høre hvor længe hvert målted skal vare? For der kan nemt gå 1 time uden at hun faktisk har spist noget særligt men stadig er sulten – idet hun stadig putter mad i munden og åbner op for mos på ske, hvis jeg er heldig. Når det varer så lang tid føler jeg at der ikke er længe til hun skal spise igen og vil jo gerne lave andet end at forberede mad og made hende.
Har prøvet at sige at hun max må spise i et X antal minutter, hvilket nogle gange fungerer fint men andre gange, som idag efter 1 time ved bordet, gør at hun bider hun mig i skulderen. Ved dog ikke om dette betyder bryst eller som du har skrevet til en anden at det kan være et kærtegn, der kammer over. "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig"
Venligst
Den frustrerede og bekymrede mor