Svar: Hvor mange flasker i døgnet?
29. juni 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, at det anbefales at jeres datter får ca 400 ml mme indtil 12 måneders alderen. Dette sikrer hende en vis mængde væske, men det sikrer hende også jern nok, hvis hun ikke får mindst 400 ml, så bør hun tilbydes dagligt jerntilskud.
Men nu hvor hun nærmer sig 1 års alderen vil det dog være rigtig fint at skrue antallet af flasker ned, så hun bliver mindre afhængig af denne på sigt og i løbet af de næste måneder kan lære helt at klare sig uden. De fleste børn stopper med flasken i 13-15 månedersalderen og det anbefales at stoppe helt før hun bliver 18 måneder.
I stedet skal hendes behov for mælk stilles på anden vis. Og lige nu vil det være rigtig godt at I laver hende grød med mme, så hun får mme den vej igennem og så kan I godt prøve med 2 flasker dagligt - og forsøge at skrue mængden af den tidlige morgenflaske lidt ned, så hun f.eks. kun får 100 ml og derfor også vil have mere plads i maven til morgengrøden. Flasken om eftermiddagen erstattes af et mellemmåltid.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske 100 ml - og denne trappes stille og roligt ud i takt med at hun bliver ældre, og hun sover videre.
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med vand og mme, vand eller mælk (mme eller sødmælk) af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur - sover f.eks. en time mellem 9.30-10.30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af frikadelle, kogte grøntsager, pastaskruer osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost - det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mælk (mme eller sødmælk) og puttes til middagslur ca kl 13-13.30, sover her måske 2 timer og kommer således op før kl 16
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), gryderetter, risretter, retter med hakket kød og sovs, fisk - laks, rødspættefileter, torsk, hellefisk osv. Hvad I andre nu spiser og variation mellem kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Vand eller mme eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som fast del af putteritualet ca 19.45
Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten - tidspunktet variere lidt efter hvor tidligt hun starter dagen og hvor sene og hvor lange dagslure hun tager (jvf, tidligere svar).
Sen aften: Flaske og den vil på sigt også blive trappet ud, så den sidste flaske hun får bliver flasken inden putning.
Så lige nu tænker jeg altså at flasken om eftermiddagen skal helt væk og erstattes af et mellemmåltid - og du skal stadig bruge mme i grød og mos indtil hun er 1 år, så hun får lidt ekstra den vej igennem. Flasken tidlig morgen forsøges trappet ud, så hun får mindre og mindre der - og det samme gælder flasken sen aften.
Det kan godt være at det hos jer, vil fungere bedre sådan, at hun får mindre og mindre i sin sene aftenflaske og lærer at undvære den først - det er okay. Det må I gerne gøre. Det kan så betyde at hun begynder at søge den tidlige morgenflaske lidt tidligere, så hun f.eks. får to flasker - en kl 20.30, hvor hun puttes og en kl 02/03 om natten, hvorefter hun så sover til næste morgen tidlig og starter dagen med morgengrød ... og stille og roligt i løbet af det næste halve år, trappes flaskerne så naturligt ud.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske