Svar: Søvn og tryghed
29. juni 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt, som om at jeres datter forbinder jeres hånd med at skulle sove og at hånden derfor er blevet en søvnassociation for hende. Det er derfor rigtig fint at I nu forsøger at putte hende uden hånd - men det er vigtigt at hun får noget andet, hun skal have en substitut:)
Jeg vil anbefale jer flere ting. Det første vil være at I stille og roligt begynder at læse en godnathistorie for hende, en helt simpel lille bog, f.eks. med billeder af ting fra hverdagen, som hun kender og hvor I viser billeder og sætter ord på. Fordelen ved dette er, at hun skal slippe jeres hånd, for at I kan bladre i bogen - I har altså et formål med at hun skal slippe hånden, I bladre siden, viser hende billeder, taler lidt med hende, holder evt. i hånden igen og hun slipper, for at I igen kan bladre videre - altså et formål som er praktisk og som ikke handler om at I pludselig ikke vil holde hende i hånden ...
Derudover vil jeg anbefale at I forsøger at introducere en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at tage en sådan til sig, men I må godt forsøge at introducere det allerede nu. Den nye substitut skal igen erstatte jeres hånd på sigt og fordelen er neetop at hun selv styrere behovet. Hun kan nusse sin næse, kramme, nulre osv. når hun føler behov for det - uanset om hun skal trøstes i løbet af dagen, falde i søvn, vånger om natten, passes af andre osv. Den er der altid også selvom I ikke er der.
Og det betyder også at I skal bruge den i løbet af dagen, når I putter, når hun er ked af det, når I triller tur i barnevognen, når I kører i bilen osv. Den skal være med hende og være en del af alt det der foregår, så den bliver så genkendelig som mulig og så den stille og roligt kan tage mere og mere over.
Med hensyn til at bruge 30 minutter på at falde i søvn, så er det faktisk den tid mange bruger. At det kan være dejligt at arbejde på at det kun tager 15 minutter er naturligvis godt, men mange har brug for 30 minutter til at koble fra.
I skal være opmærksomme på hendes rytme i løbet af dagen - hvad tid hun sover og om hun nogle gange måske powernapper efter kl 16 ... hvis hun gør det, så kan det gøre at hun har svært ved at sove om aftenen og det kan faktisk også være forklaringen på at hun vågner om natten og ligger og snakker, er urolig en times tid og derefter sover igen. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan komme op om morgenen, spise morgenmad senest kl 7.30, sove formiddagslur og også sove en middagslur - og ikke sove efter kl 16.
Jo mere fast rytme I kan skabe i løbet af dagen, jo lettere vil I ofte kunne finde det rette puttetidspunkt og dermed få hende til at sove lettere :) Samlet vil hun måske have behov for at sove 13 ½ time i døgnet - en formiddagslur på 1 time, en middagslur på 2 timer og en nattesøvn på 10 ½ time...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske