Brev:
Dagplan, mad, søvn og ammenedtrapning?
28. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Dagplan, mad, søvn og ammenedtrapning?
Kære Helen
Jeg har i længere tid villet skrive til dig, men det har desværre knebet med overskuddet i det daglige med to småbørn.
Lad mig starte med at fortælle dig generelt om, hvordan det går. Vores lille pige er lige fyldt 6 måneder og det går fint både med skemad og hendes motoriske udvikling. Hun er en ”socialt anlagt” baby, der helst vil have nogen omkring sig hele tiden. Omvendt kan hun desværre ikke fordrage at ligge og lege selv, også mor er lige i nærheden. Hun er altid frisk på at lege vildt og har nemt til smil og grin. Den sidste måneds tid har hun kunnet sidde selv og har været rigtig ked af at ligge på maven. I dag fik hun lagt sig i kravleposition og begyndte at rokke frem og tilbage, så hun er godt med motorisk.
Mht. til skemad er vi oppe på 3 måltider og 1 mellemmåltid (frugt om eftermiddagen). Hun spiser mest om aftenen ca. 1 dl mos, hvor de andre måltider kun svarer til max ½ dl. Desuden ammes hun ca. 9 gange i døgnet: tidlig morgen, morgen, formiddag, middag, eftermiddag, sen eftermiddag, ved sengetid, midnat, nat/tidlig morgen. (Jeg tænker, at jeg efterhånden skal til at trappe lidt ned på amningerne, hvis hun skal have plads i maven til rigtig mad også, men ved ikke helt hvilke amninger det skulle være, da amningerne ofte er forbundet med søvn.)
Mht. søvn og dagsplan sover hun ofte bedst om formiddagen i forbindelse med turen ned til vuggestuen med storebror, men har for det meste stadig opvågninger efter hvert 40. minut. Jeg vælger tit at gå en lang tur med hende om formiddagen, da jeg synes luren markerer hendes velbefindende igennem dagen. Men hun sover alt mellem 40 minutter og (undtagelsesvist) 2,5 time, alt efter om hun vågner kl. 5, 6 eller 7. Vi står som regel op kl. 6, men mange gange vågner hun allerede kl. 04.30 og ligger og karter rundt i sengen hos mig eller river mig i håret;-) Kun halvdelen af dagene kan hun ammes videre i søvn.
Det er således også forskelligt, hvornår hun bliver puttet til den første lur (mellem kl. 7 og 8). Jeg tænker faktisk, at luren kl. 7-8 ikke rigtigt tæller som dagens første lur, hvis den er under 1 time. Jeg har forsøgt at tilbyde havregrød inden hun lægges til denne lur, dvs. kl. 6.30-7, men hun er altid alt for træt til at spise og vil kun ammes.
Vores dagsrytme om formiddagen svinger, da hun ofte sover ca. 1½-2 timer fra 7-9, men andre dage vågner efter blot 40 minutter. Den kunne se sådan ud:
Kl. 04.30-05 Vågner – ammes og skal ofte skiftes pga. afføring på dette tidspunkt, ammes igen for at falde i søvn.
Kl. ca. 06 Dagen starter med at komme i tøjet.
Kl. 06.30 Sidder med ved bordet, mens mor og storebror spiser. Tilbydes nogle gange havregrød og vand, men spiser meget lidt.
Mellem 7 og 8 Leger lidt, ammes og falder i søvn indenfor i voksipose (med sommerdyne) – lægges i klapvogn. Varigheden af denne lur varierer mellem 40 min og 1,5 time.
(Sover mens storebror afleveres i vuggestue, men vågner efter 40 min. eller når vognen står stille)
Kl. ca. 09.30 Havregrød med frugtmos som topping. Vand af kop. Hvis formiddagsluren var meget tidlig får hun en ekstra lur nu.
Kl. 11-11.30 Frokost (½ dl. grøntsagsmos m. kød eller fisk), vand af kop.
Kl. 12-12.30 Ammes – lægges i barnevogn og falder i søvn, mens vi kører. Sover 1-2 timer alt efter hvor længe formiddagsluren varede.
Kl. 15 Frugtmos med jerndråber.
Kl. 16 Ammes og lægges i barnevogn. Far eller mor går tur. Sover ca. ½ time (hvis middagsluren varede over 1 time, springer hun gerne denne powernap over).
Kl. 17.30 Aftensmad (grøntsagsmos med fisk eller kød, vand af kop)
Kl. 19.30-20 Ammes – hyperaktiv, vægring mod at sove selv.
Kl. 23-24 Ammes
Kl. 03 Ammes
I forbindelse med at hun bliver puttet til natten, må jeg som regel ”skærme hende af” med dynen som svøb; hun protesterer; får sutten eller bryst og bliver vugget til hun næsten sover eller helt falder i søvn. Lægges i egen seng. Det er lykkedes få gange at lægge hende i seng med dynen svøbt stramt omkring sig, så hun selv faldt i søvn. Det er altid mor, der står for putningen, da hun bliver rasende ked af det, hvis far kommer. Hun bruger normalt ikke sut, men tager den af og til, hvis hun bliver svøbt i dynen med hovedet mod mit bryst, mens jeg holder hendes hånd, så hun ikke tager den ud. Andre gange blæser hun bogstavelig talt bare på sutten:-)
Jeg vil gerne høre dine tanker omkring, hvorvidt det er realistisk at søge lidt mere fast struktur/rytme på dagen eller om det er godt nok som det er pt.
Når vores datter om lidt fylder 7 måneder, skal jeg begynde at arbejde igen og min kæreste tager så orlov. Jeg kan godt flekse en del den første tid i mit arbejde og ville være ked af at stoppe helt med at amme. Hvordan gør vi overgangen til at det er far, der skal passe hende, så blid som mulig?
I din dagsplan for 7 måneder anbefaler du 4-5 amninger, hvoraf en af dem er i forbindelse med middagsluren. Det vil betyde, at hendes far skal give hende en flaske, hvis og når jeg er på arbejde. Når vores datter fylder 8 måneder er det desuden meget sandsynligt, at jeg afholder noget orlov sammen med min kæreste. Kan jeg selv amme igen inden middagslur eller er det bedste bare at bibeholde flasken, hvis hun tager den fint?
Det skal også siges, at jeg ved vores første barn efter 6 måneder fik anbefalet, at jeg holdt op med eller i hvert fald skar ned på amningerne, da sundhedsplejersken mente, jeg var blevet meget tynd. Jeg valgte dog at fortsatte til vores søn var ca. 7½ måned. Også denne gang trives jeg med at amme og vil gerne amme så længe som muligt. På den anden side er min datter også i den grad en ”mor-pige” og jeg nogle gange kunne det være dejligt, hvis far også godt kunne bruges fx i forbindelse med putning.
Spørgsmålene har hobet sig op på det sidste og jeg håber virkelig, at du kan hitte rede i ovenstående og hjælpe os lidt videre.
På forhånd tak for dit svar.
De kærligste hilsner en stor fan af din brevkasse og bøger,
Kristina