Brev:
Dagplejestart og søvn - 7 mdr.
28. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Dagplejestart og søvn - 7 mdr.
Hej Helen
Så er jeg her igen.
Vores søn er nu 7 1/2 måned.
Siden sidst er dagslurerne blevet meget bedre, men vi kan ikke rigtig komme væk fra den rutine, at hans formiddagslur og middagslur er næsten lige lange - ca. 1 1/2 hver.... Om natten er det stadig lidt op ad bakke. De fleste dage falder han i søvn mellem kl 20 og 21, men 9 ud af 10 gange vågner han efter 1/2 time og så igen efter 15-20 min. Det kan han godt gøre et par gange og så virker det som om han falder "ordentligt i søvn" nogenlunde samtidig med vi kommer ind og sover (han ligger i vores seng, men hans egen står ved siden af vores, så vi overvejer at prøve at få ham derover igen). Men han vågner flere gange i løbet af natten og nogle gange kan han ligge i et par timer og små slumre, kaste sig rundt, brokke sig, små slumre lidt, kaste sig rundt igen og sådan bliver det ved.
I nat så fx sådan ud:
Puttet kl 20 og vågnede heldigvis ikke før kl 23, blev hjulpet, sov til kl 00.15, og så var der ellers uro til kl 2.10 hvor vi gav ham en flaske for at se om det kunne hjælpe. Sov til 3.30, vågnede og blev hjulpet, sov til 5, havde svært ved at finde ro, fik en flaske efter 15 min uden succes med at sove videre, sov til 7.30.
Vi har forsøgt med den der drømmeflaske kl 23-24 men det er sjældent han gider have den og hvis han sover og vi giver ham den, vågner han bare helt op, så vi har lidt ladet ham selv bestemme hvornår han var tørstig, for det var lidt surt at vække et sovende barn, der så holdt fest i 2 timer efterfølgende :/ og det har heller ikke været fordi han har meldt sig oftere.
Den sidste uges tid til halvanden, har han faktisk kun ville have 1 flaske ud over den han bliver puttet med når han går til ro og den har enten ligget ved 1-2 tiden eller mellem 5 og 6 om morgenen, men jeg ved ikke rigtig hvordan vi skal få ham til at sove bedre og længere stræk. En sjælden gang imellem kan han sove 4 timer i et stræk. Det er ikke fordi han er sulten, for han gider ikke have flasken når vi har prøvet.
Jeg tror også de dårlige nætter er med til at hans formiddagslur bliver længere og han holder aldrig mere end 2 timer fra vi er stået op til han skal sove formiddagslur - oftest kun 1 1/2.
Du rådede os før til at gøre en flaske til en del af hans putteritual, og enten falder han i søvn lige når han har fået den, eller også liver han lidt op og så må vi gå med ham lidt i armene for at han falder til ro lidt efter. Vi kan ikke bare ligge ham selvom han tydeligt er træt, for han falder IKKE i søvn. Heller ikke selvom vi ligger og nusser ham og taler til ham/synger for ham. Han ligger bare og sparker med benene og bliver mere og mere utilfreds. Men det med at holde ham i armene virker herhjemme, men nu skal han pr 1. august starte i dagpleje og der kan han jo ikke blive ved med at få en flaske som putteritual og han kan heller ikke blive gået rundt med i armene for at falde helt til ro og jeg har SÅ ondt i maven over, hvordan det skal komme til at gå.
Han skal sove i barnevogn udenfor (lige præcis det han har svært ved herhjemme) men der er heldigvis mere ro hos dagplejen, så det er ikke så meget det jeg er nervøs for. Det er mere det med hvordan søren han nogensinde skal komme til at sove, når han ikke bare lukker øjnene når han er træt, men skal hjælpes så meget. Hvad søren gør vi?? Jeg kan ikke vænne ham til at blive puttet udenfor i barnevognen herhjemme, for som jeg skrev tidligere, er her rigtig meget larm fra hjemmegående naboer, fly og lastbiler/traktorer, så han får ikke sovet mere en 1/2 max hvis vi lægger ham udenfor.
Hans dag ser ellers ca sådan her ud:
7 eller 7.30: vågner
7.30 eller 8: morgenmad (en eller anden form for grød) + vand af kop
9 eller 9.30: flaske 150 ml, puttes - sover 1 time - 1 1/2
11.00 eller 11.30: frokost: grøntsager, frugt og vand af kop
13 −14: flaske 150-180 ml, puttes sover 1 time - 1 1/2
15.30 eller 16: frugt og vand af kop (nogle gange en flaske hvis han stadig er tørstig)
18 eller 18.30: aftensmad: grøntsager, avokado og vand af kop
mellem 20 og 21: flaske 180 ml og puttes
Så vågner han flere gange, nogle gange en flaske (150 ml) kl 1 eller 2, sover videre (afbrudt) flaske kl 5 eller 6
Tiderne varierer alt efter om han står op 7 eller 7.30 og alt efter om han sover 1 time eller 1 1/2.
Jeg er veganer, så han får ikke kød og vi spiser ikke ret meget brød. Han har en gang imellem fået en skorpe eller rugbrød. (hans ernæringsbehov bliver dog dækket alligevel og han får rigeligt protein selvom han ikke spiser kød)
I dagplejen kommer dagen til at se sådan ud:
8-9 formiddagslur
10.30 eller 11: frokost
12 eller 13 -> middagslur
Det passer jo LANGT FRA med hans rytme!!!
Hvad gør vi???
Kærlig hilsen Vicki