Svar: Rykket søvn og putteproblemer, 17 mdr
28. oktober 2004
Alder:
17 mdr.
Kære Iben
Min umiddelbare tanke er at det ikke nytter noget at forhindre din søns middagslur eller gøre denne meget kortere. Herved opnår du sandsynligvis bare at han så er pylret og træt resten af dagen og på den måde bliver overtræt og slet ikke vil sove om aftenen.
I Danmark er det sådan at børn i vuggestuealderen ofte sover til middag i institutionen. Har I ikke mulighed for dette i Italien. Jeg tænker at den bedste løsning for jer ville være at han netop sov i institutionen. Hvis han nu kunne sove fra kl 12 til kl 14, eller hvordan tiden nu passer, og så blive hentet der, så ville han være udhvilet, når du fik ham hjem og ville samtidig være putteklar igen i god tid om aftenen.
Jeg forstår godt at du sender ham i institution for at han kan lære sproget og lege med de andre børn og at tiden derfor ikke skal soves væk; men som du beskriver situationen, tænker jeg at det kunne være en løsning for jer.
Når du/I putter ham om aftenen er det vigtigt at gøre opmærksom på at der ikke skal underholdes og leges, som han gerne vil. Fortsæt med et godt putteritual og så sig godnat og gå ud af værelset. Hvis han bliver ulykkelig, så gå ind til ham igen, prøv at lade være med at tage ham op, stryg ham evt. over håret, put ham igen og sig godnat og gå igen. Står han op i sengen, må du vurdere, hvorvidt du skal lægge ham ned eller lade ham stå, med beskeden om 'at nu skal du sove- nat nat' og satse på at han så selv lægger sig ned. Det kommer an på hans reaktion. Er han bundulykkelig skal han naturligvis tages op og krammes og puttes igen.
Jeg anbefaler ikke at man lader sit barn græde sig i søvn, men derimod at man jævnligt viser sig, så barnet ved at man er der og derfor fortsat føler sig tryg. Samtidig skal barnet dog også lære at I som forældre mener at det er sove- og ikke legetid.
Jeg kan godt forstå at du synes han er sød og det ved han også at du synes (hvilket jo i princippet er godt), men lige i denne situation skal jeres søn lære at I ikke synes det er kært at han kræver underholdning. Prøv derfor med din kropsholdning og mimik at signalere at du er konsekvent. Fornemmer han din usikkerhed, så bliver han også selv usikker, men fornemmer han at du virkelig mener at NU skal han sove, så vil han også nemmere kunne finde ro og acceptere det.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske