Brev:
Rykket søvn og putteproblemer, 17 mdr
28. oktober 2004
Alder:
17 mdr.
Rykket søvn og putteproblemer, 17 mdr
Hej Helen
Min søn på 17 mdr er begyndt i vuggestue og dermed er hans rytme blevet forrykket. Han er i vuggestue 4 dage om ugen fra 9-13, hvor han bliver hentet og kommer direkte hjem i seng ca. 13.20.
I starten var han meget træt og kunne sove med det samme (han sov 13-15 før han kom i vuggestue), men nu er han frisk som en havørn og vil lege og hygge. Han vil bestemt IKKE sove. Hvis jeg tager kampen så snart vi kommer hjem sover han ca. kl. 14.
Jeg har også prøvet at lade ham være lidt oppe og først lægge ham kl. 14 med det resultat at han først sover kl. 14.45!! Så er det pludselig lidt sent til en lang lur… han sover nu pludselig 2½ time, altså mere end før. Det betyder at han nogle dage først vågner kl. 17 og så er det dælme svært at få ham til at sove kl. 20-20.30. Så han sover først kl. 21 og næste dag er han endnu mere frisk efter vuggestue og søvnen bliver forrykket endnu mere…
Jeg føler det bliver senere og senere han sover om aftenen og han sover mere og mere om dagen. Mit spørgsmål er så: Ifølge dig, burde vi så vække ham om dagen når han har sovet f.eks. 1½-2 timer, så han f.eks. sover fra 14-15.30? Vil det hjælpe på hvornår han falder i søvn om aftenen?
Vi har holdt på at han skulle puttes kl. 20, men i øjeblikket tager det optil 1 time før han sover og det er ikke holdbart. I øjeblikket vil han have vi sidder ved ham, hvilket i sig selv ikke er et problem – hvis han bare ville lægge sig til at sove mens vi nusser/synger eller hvad han nu vil have. MEN istedet griner og pludre han, laver gymnastik, rejser sig, sætter sig, kysser og hvad han ellers gør.
Han er bare SÅ sød men vi har ikke lyst til at sidde og kigge på ham mens han gør det ½ time, så vi er begyndt at gå lidt ind og ud. Til sidst falder han til ro og ligger så og kigger mens vi nusser ham – det kan godt var 15-30 min før han så falder i søvn.
Vi synes det er blevet for meget nu, for det er også blevet sådan om dagen. Tror du det vil hjælpe hvis han sov mindre om dagen? Han vil gerne op i sengen og forstår også godt at han skal sove, men han har simpelthen for meget energi. Vi laver stille ting om aftenen, har ritualer som han nyder og han er i det hele taget glad for at komme i seng. Det vil jeg helst ikke ødelægge og jeg har jo på fornemmelsen at han simpelthen ikke er træt nok?
Han er meget glad for vuggestuen og vi har ingen stress om morgenen eller andre ting – jeg går hjemme – han er der kun for at blive stimuleret, lege med andre børn og lære italiensk.
Men KAN vi gå ind og styre hans søvn mere, i håbet om at han ikke rykker sine sovetider mere og mere? Vi har aldrig gjort det før, har altid ladet ham selv styre søvnen i overbevisningen om at hans krop vidste hvad han havde brug for, men er han mon stor nok nu til lidt manipulation?
Hej fra Iben med krudtuglen, der IKKE har tid til at sove... der skal jo leges!