Svar: Søvn problemer 1 år forsat
27. juni 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, og jeg vil meget gerne prøve at uddybe :)
Det lyder meget fint med et puttetidspunkt omkring kl 20. Jeres dreng er træt og parat til at sove på dette tidspunkt og det lyder fint i forhold til hans alder og den rytme, han skal have, når han starter i vuggestue. At putte ham senere aften efter aften tænker jeg derfor ikke er nogen god løsning - og det vil højst sandsynligt ikke hjælpe ham til at sove længere om morgenen.
Det er dagssøvnen du skal prøve at ændre på. Du skal om dagen prøve at putte ham senere, så hans nuværende morgenlur bliver til en formiddagslur og hans middagslur kommer naturligt derfor også til at ligge lidt senere. Og så skal du prøve at skære lidt af hans dagssøvn.
Det betyder at du er nødt til at vække ham, så han ikke sover helt så meget om dagen. Han skal stadig have sit søvnbehov dækket og du er nødt til at ændre med små skridt, men det vil være rigtig fint at arbejde på, at han sover kortere formiddagslur og længere middagslur. Hos jer har det ofte været sådan, at han sover længste lur om formiddagen og du må godt arbejde på at få ændret denne rytme lidt nu. I løbet af det næste halve år, vil han naturligt stille og roligt skulle trappe helt ud af sin formiddagslur og sove en længere middagslur og derfor vil det være rigtig fint at du allerede nu forsøger at afkorte formiddagsluren lidt - Og faktisk tænker jeg at det måske næsten giver sig selv i takt med at du (jvf tidligere svar) begynder at putte ham lidt senere - i stedet for at putte ham kl 8, så puttes han 8.15, så 8.30, 8.45 osv. indtil I rammer f.eks. kl 9, hvor det kan være passende at formiddagsluren ligger. Og på samme måde kan det være nødvendigt at du så afkorter hans lur med 15 minutter af gangen, så den bliver kortere - og måske passer det med at han sover ca 1 - 1 ½ time.
I skal altså prøve at putte ham lidt senere og samtidig afkorte hans lur i den anden ende, så han kommer lidt tidligere op og derfor ikke sover helt så lang en lur, som han gør lige nu. Altså afkorte luren med ca 15 minutter af gangen, så han i stedet for at sove f.eks. 2 ½ time, sover 2 timer og 15 minutter, sover 2 timer, så sover 1 time og 45 minutter og sover 1 ½ time. Og det vil sandsynligvis være rigtig fint at holde formiddagsluren på 1-1 ½ time.
Normalt skal man jo ikke vække børn, men lade dem sove, når de sover - men hos jer er det et spørgsmål om at få forlænget hans nattesøvn lidt og afkortet dagssøvnen og samtidig også sikre at han får sin søvn. Det betyder også at du, når han skal sove til middag, skal prøve at lade ham sove lidt længere så han der får en længere lur - men samtidig skal du holde fast i at han skal op fra middagslur før kl 16. Det er ret vigtigt, fordi søvnen efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen.
Det vil være rigtig fint at han samlet i løbet af dagen sover f.eks. 3 timer i løbet af dagen ...
Det vil også være en rigtig god idé at du supplerer ham med en godnatgrød som fast del af hans putteritual om aftenen, så du sikrer dig at han ikke vågner om morgenen fordi han er sulten. Hvis du plejer at give ham morgengrød, når han vågner kl 05, så er det vigtigt at du også ændrer på dette tidspunkt, så han vænnes til at få grøden senere og senere og derfor også vil blive sulten senere - når man ændrer rytme er man nødt til at se på hele dagens rytme og også tidspunker han spiser. Det kan derfor være nødvendigt at ændre lidt på hans spisetidspunkter også ...
Derudover kan det være en god idé at have mørklægningsgardiner i værelset, så morgenlyset holdes lidt ude og du må gerne tage ham over i din seng og prøve at putte med ham, for at se om han så kan sove bare 20 minutter længere så dagen naturligt starter lidt senere dag for dag. Du må gerne give ham lidt vand af en drypfri kop, hvis han er tørstig, men ellers skal du prøve at putte med ham. Det gør ikke noget at han protesterer lidt, vær der, prøv at lade som om at du sover og træk tiden så han stille og roligt fornemme at det ikke er tid til at stå op med det samme, fordi han netop vågner så tidligt.
Om det hjælper at flytte ham på eget værelse - måske. Der sker ikke noget ved at forsøge. Måske vil han sove længere, hvis I har tendens til at forstyrre hinanden og måske vil det, at I ligger fra hinanden gøre, at du ikke reagerer helt så hurtigt, når han vågner, så tiden netop trækkes lettere og han på den måde vænner sig til at han ikke kommer op med det samme... Det kan være et forsøg værd.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske