Svar: At opdrage sit 10 måneder gamle barn
26. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Kære udmattede mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejilgt, at din datter er så aktiv, både motorisk og verbalt - selvom det er rigtig hårdt, så skal du prøve at nyde det, for det giver naturligt lidt ekstra udfordringer, men også en del glæder :) Hun lyder jo til at være rigtig god til at gøre sig forståelig - du er egentlig ikke i tvivl om, hvad hun vil eller ikke vil og det er rigtig dejligt, det gør det naturligt lettere at stille hendes behov :)
Hun har en alder lige nu, hvor der sker rigtig meget med hende og det er vigtigt at du prøver at imødekomme hende og den udvikling hun går igennem lige nu. Hendes selvstændighed spirer, hun bliver mere og mere bevidst og det er helt naturligt at du lige nu oplever mere temperament. Det er ikke usædvanligt at forældre til børn i 10 måneders alderen stopper op, kikke på deres barn og tænker "hvem er dog den lille pige?!" fordi man pludselig ser et temperament og en vilje, som man ikke har set før.
Og der er rigtig mange ting, hvor hun gerne vil føle sig medinddraget. Det gælder f.eks. når hun skal skiftes - hun gider ikke ligge stille og har ikke forståelse for, hvorfor hun skal ligge stille, når bleen skal skiftes. Nogle gange kan det hjælpe at inddrage hende ved f.eks. at give den lille kommando "løft numsen skat", hvor hun så sætter fødderne i bordet og løfter numsen op - og du roser hende:) Nogle gange kan det være at give hende cremetuben i hånden eller give hende lidt creme på fingrene, som hun selv skal prøve at smøre sig med ...
Det gælder også når hun skal spise og I sidder ved middagsbordet. Hun vil naturligt godt kunne finde på at komme maden ud over bordkanten, op i glasset eller tage den ud af munden, for se se, hvordan den ser ud, når den er tygget... Og det er vigtigt ikke at skælde ud, men i stedet prøve at appelere til det du gerne vil have, nemlig at spise maden. Det kan være at sige "ind i munden skat, ind i munden" og vise hende hvordan, spise sammen med hende.
Lad hende også gerne smage fra din tallerken og du kan smage på hendes mad, så måltidet er noget fælles og så I koncentrerer jeg om at spise og nyder dette. Tal positivt om maden, sæt ord på "mmm mam mam, smager godt" og lignende, så hendes lyde bliver mere bevidst og hun så småt begynder at bruge flere ord, som du netop skriver at hun er god til :)
Det er også en god idé at lære hende at spise med en gaffel - det er også opdragelse at spise med bestik og med den alder hun har nu, vil hun fint kunne spise med en gaffel. Det kan være at du skal hjælpe hende med at sætte maden på gaflen og derefter fører hun den så selv til munden. Ofte kan det være en god idé at have to gafler, så du hele tiden sørger for at der er en gaffel med mad på, som hun kan få - når hun har spist den, så giver hun dig den tomme, får den nye med mad på osv. På den måde anerkender du igen hendes behov for selvstændighed og være med, samtidig med at hun også lærer at spise:)
At få vasket hænder, blive tørret om munden, at al mad indtages, når hun sidder i den høje stol osv. Det er alt sammen opdragelse og bliver en naturlig del af hverdagen, hvis du sørger for at rutinerne er sådan hver gang hun skal spise.
Når hun bevæger sig rundt, og allerede nu går omkring, så vil der naturligt være nogle ting hun kan få fat i og pille ved. Hvis der er mange ting i jeres hjem, som du ikke vil have hun rører, så kan det være nødvendigt at flytte dem. Du skal også sikre dit hjem, så hun ikke kan komme til skade, risikere at drikke eller spise noget giftigt osv. men ellers skal hun naturligvis have lov til at undersøge, opleve og lære.
Hun lærer ved at mærke, dufte, smage og lytte - og lærer ved at gøre tingene igen og igen. Og det er helt naturligt at hun bliver ved og ved og ved, prøver af mange gange, før hun kan finde ud af at stoppe. Hun afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg piller ved lysestagerne?" hun piller og du tager hende væk. Ny hypotese afprøves "hvis jeg piller ved lysestagerne, så tager mor mig væk? Ja det gjorde hun. Ny hypotese "hvis jeg piller ved fjernsynet, tager hun mig så også væk?", ja det gjorde hun. Og hun lærer det ikke ved at du skal fjerne hende to gange, men ved at du skal gøre det 117 gange og så måske lige en gang mere...
Og på sigt vil det hjælpe hende, at du flytter hende imens du siger nej, lige nu hjælper det ofte mere, hvis du kan aflede hende. Det vil sige at hvis hun kravler hen og piller i noget, du ikke vil have hun piller ved, så vis hende alternativet. Vis hende, hvad hun kan lege med i stedet, sæt dig og leg med det selv og hun vil højst sandsynligt så komme hen til dig - fordi netop det at du interesserer dig for det, gør det ekstra interesant.
Når hun klager sig, brummer, græder, er frustreret - så skal du naturligvis være der, hjælpe hende osv. når hun har brug for det. Men nogle gange vil det også være okay at du på afstand prøver at motivere ved at bruge din stemme "det er godt skat, prøv igen" eller lignende, så hun hører at du er der, så hun mærker at du ser hende, men så du også giver hende en chance for at prøve selv. For nogle gange er det netop frustrationen, som lige mobiliserer de ekstra kræfter der skal til, for at noget lykkes for hende, og hun finder ud af det.
Nogle gange, hvis hun siger en klagende lyd som irriterer dig, så prøv at appelere til en anden lidt sjovere lyd - sig f.eks. "sikke du kan råbe, kan du også sige brrr-bbrr" eller lignende, så du pludrer med hende og prøver at få hende til at eksperimentere med andre og flere forskellige lyde.
Og nogle gange skal du prøve at få hende til at grine - ofte skal der ikke så meget til i denne alder - at du pludselig hopper, at du slår håret ud, så det falder ned over dit hoved (hvis du har langt hår), at du laver et mærkeligt udtryk - det kan få latteren frem og det er så dejligt når børn griner - det kan hjælpe på en dag :)
Og når I kører i bilen eller i klapvognen, så tal med hende om det I ser på vejen, prøv også at give hende lidt at spise eller drikke, som hun kan sidde med i vognen, så det ikke er så anstrengende og varmt at sidde der :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre. Jeg vil også anbefale dig to af mine bøger - "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om gråd og trøst". Det kunne måske være lidt sommerferielæsning ....
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske