Svar: Vores søn på 3 måneder vil ikke spise, når han er vågen
26. juni 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Ellen
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er nok ikke noget mere frustrerende end, når man ikke kan få sit barn til at spise. De fleste forældre bliver naturligt kede af det, når barnet kniber munden sammen og afviser maden, for der er jo ikke noget vi hellere vil, end sikre at de får deres mælk/mad, så de tager på, udvikler sig og trives.
Man kan give børn mange "betegnelser" og egentlig er jeg lidt imod at sætte betegnelser på børn - men nogle gange gør jeg det, og det gør jeg, fordi jeg ved at det kan hjælpe forældre. Det giver lidt viden om at det ikke er fordi I gør noget forkert, men at det handler om jeres drengs personlighed. Og jeg tror måske at jeres dreng kan være det man kalder for "high need" - hvilket ikke er det samme som "særligt sensitiv".
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau. De er rigtig meget på, de sover ofte ikke særlig længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil det ikke spise - men nøder man ham nok, ja så tager han pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi han simpelthen har svært ved at fornemme, hvornår han er mæt, og hvornår han er sulten.
Det er for de fleste forældre svært at opfylde disse børns behov og rigtig mange forældre fortæller at de let får følelsen af ikke at slå til. På den ene side, så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på den anden side, så får disse børn meget let så mange indtryk, at de har svært ved at bearbejde dem. Det hele kan pludselig blive for meget og så græder de og kan ikke finde ro. Man kommer derfor meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk, eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Det er som om at intet af det man gør rigtigt virker, uanset hvad man gør, så klynker barnet og er utilfreds og det er bestemt ikke nemt og bestemt svært at håndtere :)
Man kan sige at alle børn jo har behov for at vi er opmærksomme på deres behov. Vi skal være opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, hjælpes til at sove osv. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Hvor high need babies har brug for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt. Og jeg tænker at det netop er dette I mærker. Det er afmagtsfølelsen der naturilgt opstår, når I rigtig gerne vil hjælpe ham med at sove, med at spise, med at finde ro osv. og intet af det rigtig vil virke. Han er en lille dreng, der kræver lidt ekstra på alle fronter og det er en stor udfordring.
Med hensyn til det med maden - små må jeres dreng gerne spise sin flaske i søvne eller halvt slumrende - det vigtigste er at han får sin mælk. Han vil vokse fra det og ofte i takt med at han begynder at få mere rigtig mad, kan sidde op og spise skemad, kan få mad i hænderne, vand af kop osv. så vil det ændre sig. Men lige nu er det vigtigt at prioritere at han får sin mælk, så han stadig får væske og næring - også selvom det foregår i søvne.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at give flasken i barnevognen eller tremmesengen, eller at I lægger jer sammen med ham i dobbeltsengen og giver ham flasken imens I ligger tæt. Sørg for at han lejres lidt højere med hovedet, når han får flasken liggende, så I sikrer at der ikke sker tilbageløb til ørene.
Det kan nogle gange hjælpe at give flasken imens han ligger under sit aktivitetsstativ og kikker på legetøjet imens - det kan aflede ham, få ham til at koncenterer sig om noget andet og gøre at han så slapper af og derfor tager imod flasken - netop fordi han, hvis han nøjes, pludselig godt vil tage imod.
Det kan nogle gange hjælpe at give flaske imens han sidder i en skråstol, hvis I har en sådan, fordi han kan vippes imens - det at han kan vippes, kan nogle gange gøre ham så rolig, at han igen kan koncentere sig om at skulle spise og derfor tager fat om flasken.
Nogle gange kan det være en idé med en sansegynge, som hænges lavt over gulvet, hvor han kan ligge på sin dyne og kikke sig omkring og igen falde til ro - og igen få flaske imens hun ligger der, fordi hun så bedre kan koncentrere sig om at spise.
Da han er glad for sin sut, så kan det nogle gange hjælpe med en flaskesut der ligner sutten i faconen. Nogle familier har held med at bruge en elastisk flaskesut, det laver blandt andet Pigeon. Andre familier har held med en anatomisk flad sut i naturgummi med ventil - det kan også være et forsøg værd. Det laver blandt andet NUK.
Det kan også nogle gange hjælpe at skifte erstatning. Det er super at du malker ud, så han får din mælk, men den type erstatning du supplerer med skal måske skiftes til en anden. De forskellige typer erstatning smager ikke ens - nogle er mere søde, hvor andre er mere sure i smagen. Og at skifte smag, kan nogle gange skabe lidt interesse. Måske kan du selv fornemme om der er forskel på om det er modermælk eller erstatning du giver ham? Modermælk er ofte sødere i smagen og supplere du med "allergi-erstatning", så er den meget sur i forhold til...
I min bog "Helens bog om gråd og trøst" kan du læse om "high need babies", "særligt sensitive børn" og meget andet. Du kan også med fordel se på hjemmesiden babykaos.dk, og så er der også netop udkommet en ny bog "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen, som jeg desværre ikke har nået at omtale endnu :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske