Brev:
Vores søn på 3 måneder vil ikke spise, når han er vågen
26. juni 2013
Alder:
3 mdr.
Vores søn på 3 måneder vil ikke spise, når han er vågen
Hej Helen.
Vi er et forældrepar til en dreng på 3 måneder. Han får modermælk pumpet ud og i en flaske (+ lidt MME). Allerede fra start gav amningen problemer. Der løb for meget mælk ud, hvilket frustrerede ham så meget at han skreg hver gang han skulle spise. Derfor begyndte jeg at malke ud og komme på flaske. Det gik fint et stykke tid. Men han har inden for den sidste måned anlagt sig noget af en besværlig spise-vane: Han vil ikke spise når han er vågen. Kun LIGE når han vågner er der en chance for at få noget mad i ham - ellers er det noget vi skal luske i ham når han er faldet tungt i søvn.
Vi ved ikke hvad det er kommet af men det er noget af et udmattelsesforløb at få maden i ham. Det er en ond cirkel: ofte kan han ikke sove fordi han er sulten, og han vil ikke spise når han er vågen. Derfor ender det ofte med at han må græde sig i søvn i en favn, og så kan vi give ham mad. Vores egen sundhedsplejerske mener han er særlig sensitiv, så jeg ved ikke om det er fordi han er for ukoncentreret/påvirket af omgivelser til at kunne spise??? vi prøver at give mad i rolige mørke omgivelser, men det hjælper ikke. Han er glad for sin sut og selvom han afviser sutteflasken vil han gerne have sin sut. Vi har prøvet med forskellige suttenipler (flow) samt formen på niplerne (rund versus flad) med samme resultat.
Så nu ved vi faktisk ikke hvorfor han gør som han gør og hvordan vi får rettet op på dette.
Venlig hilsen
Ellen