Brev:
Vågen hver time hver nat!
26. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Vågen hver time hver nat!
Hej Helen.
Jeg har for nylig købt dine bøger om søvn og mad, og det har nu fået mig til at skrive til dig, da jeg både har fået hjælp, men også har brug for mere hjælp.
Jeg har i december født dejlige baby-T, der nu er 6 mdr. Han er en skøn dreng med let til smil. Jeg er overbevist om, at han er high-sensitive (hvilket jeg også selv er). Han er en stor dreng på 10 kg, og han har allerede fire fortænder. Vores egen sundhedsplejerske roser ham altid for at være meget bevidst, god til at give øjenkontakt og rigtig flot med motorisk. Vi går til babysvømning, og jeg gør meget for at udfordre ham hver dag både med træning (sanse, motorisk, fysisk osv.) og med at møde verden - selvfølgelig på hans præmisser.
Lidt forhistorie:
Fra han var spæd døjede han med maven, han havde ondt, og jeg har brugt slynge (fastvikle) meget for at have ham tæt samt vugge ham til ro. Da han blev 4 mdr gik maveknebene (kolikken) over. Men i stedet begyndte soveproblemerne.
Siden baby-T var 4 mdr har han vågnet fast hver time. Det betyder jo selvsagt, at både han og jeg - hans mor - har været vågen hver time i næsten 3 mdr. Det er hårdt!
Først tænkte vi, det må være fordi, at han er sådan en stor dreng. Han skal i gang med grød, for det må være mælken, der ikke mætter ham om natten. Så vi gik gav ham grød, som han gerne spiser, men det ændrede intet om natten.
Derefter tænkte vi, at det må være fordi, at han er afhængig af amningen om natten. Så vi prøvede at lade far sove med ham fra kl. 00 til 06 om natten (først da han fik 3 x grød om dagen selvfølgelig). Men baby-T fortsatte fast med at vågne hver time - og efter 14 dage uden forbedring måtte jeg tage over igen.
Så har vi prøvet, at baby-T sover hos mig i sengen hele natten, så han ligger trygt (igen fordi han er high-sensitive) og har fri adgang til brystet. Dette gør faktisk, at han vågner færre gange. Men det er for hårdt for mig, jeg sover ikke ret godt sådan og får ondt i kroppen.
Senest er han begyndt at have sådan nogle night-terrors, hvor han bare skriger og græder om natten. Det virker som om, at han er ikke vågen, for han afviser både mig og brystet. Men pludselig er det som om, at han vågner op, så kan jeg trøste ham og putte ham. Dette kan vare fra 10 min til 1 time - og dette er nu sket 4 ud af 5 nætter.
Alt dette er selvfølgelig med vores egen sundhedsplejerske på sidelinjen. Og jeg behøver vel ikke nævne, at når der er tigerspring, så er det hele bare endnu mere ekstremt.
Med hjælp fra dine bøger:
Som nævnt i begyndelsen har jeg købt dine bøger om søvn og mad. Den første ændring jeg satte i gang var at udfase eftermiddagsluren, så han nu kun sover 2 middagslurer. Den første lur i sin seng og den anden i vognen - dette har faktisk gjort, at han sover ca. 2 timer pr. lur (tidligere har han powernappet 45 min pr. lur, med mindre jeg går med ham i vognen).
Desuden har jeg kørt ind, at vi følger dit skema fra mad-bogen for 6 mdr. Han er simpelthen så glad for mad, og han er helt vild med at sidde med ved bordet og prøve nye ting. Han får dog bare et par ekstra amninger om dagen (før og efter hver lur) - også om natten, hvor han bliver ammet hver gang han vågner.
Jeg er blevet klar over, at der er 2 problemer i baby-T's søvn:
1: Han kan ikke falde i søvn selv. Han bliver svøbet i dynen og vugget i mine eller fars arme til den tidlige middagslur og til natten. Og om natten falder han i søvn ved brystet.
2: Han har problemer med at skifte mellem søvnstadierne. Og kombineret med, at han ikke ved, at han selv kan falde i søvn selv - ja, så har jeg altså en baby, der vågner hver time.
Vi har lavet faste putterutiner:
- Et varmt bad efter aftensmaden
- Nattøj på og børste tænder
- Går ind i soveværelset, ruller gardinet ned og tænder skildpaddelampen (der spiller meditationsmusik)
- Så bliver han tilbudt brystet
- Han bliver lagt på dynen, jeg synger 'Mariehønen evigglad' og rører ham med faste klem over hele kroppen
- Han bliver svøbt i dynen, får sin sutteklud og jeg synger stadig
- Han bliver vugget i armene, indtil han sover
- Han bliver lagt i sin seng
- Som regel falder han hurtigt i søvn efter lidt brok
Når han vågner om natten tager jeg ham op, ammer ham og han falder i søvn ved brystet, og jeg ligger ham tilbage i sengen.
Jeg har læst i din bog, at du finder svøb okay, og han skal lægges i sengen, når han er tæt på at sove, men endnu ikke er faldet i søvn. Dette har jeg prøvet, men han vågner fuldstændig - og putteritualet kan begyndes på ny.
Så mine spørgsmål er derfor:
1: Hvordan kommer vi videre herfra?
2: Hvordan kan jeg hjælpe baby-T til en mere sammenhængende nattesøvn?
3: Kan vi lære ham at falde i søvn selv, så vores trætte arme kan slippe for at vugge rundt med 10 kg baby flere gange hver dag?
Jeg forventer på ingen måde mirakler, men håber på små skridt i den rigtige retning.
Til slut vil jeg blot nævne, at jeg gør meget ud af, at den manglende søvn ikke skal gå ud over dagen. Vi tager gerne ud både til venner og familie, vi er i mødregruppe 1 x om ugen og har også været en uge på Cypern med mødregruppen. Jeg brokker mig ikke over søvnen, når jeg er ude - nævner blot, at han vågner hver time, når folk spørger. Jeg elsker baby-T og jeg nyder hver eneste minut af min barsel.
De bedste hilsner fra
Mama-A
____________
Bonusinfo:
- Han var indlagt 3 dage med RS, da han var 9 uger. Men har heldigvis ingen mén fra det.
- Vi havde besøg af en kranio sekral terapeut, da han var 10 uger, der løsnede hans nakke. Vi har lavet de øvelser, hun gav os, næsten hver dag siden.
- Vi har fået tjekket hans ører, de er fine.
- Han gylper praktisk talt aldrig, så jeg tror ikke, at det kan være refluks
- Han har ingen astma, allergi eller eksem.