Svar: Allomin modermælkserstatning
27. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Allomin 1 kan gives fra fødslen og fremtil barnet er et år. Allomin 2 kan gives fra 4 mdr. og er det der hedder en tilskudsblanding.
En tilskudsblanding er som navnet siger mælk der gives som tilskud til et andet præparat. Det er således ikke en mælk som barnet kan leve af alene.
Allomin 2 adskiller sig dog fra andre tilskudsblandinger på markedet ved at være et fuldgyldigt præparat. Det vil sige at barnet kan leve af dette alene, fra 4 mdr. Beauvais, som producerer allomin anbefaler at man fortsætter med allomin 1, hvis barnet trives med dette, men hvis barnet skal spise forholdsvis store mængder for at blive mæt, kan man med fordel skifte til allomin 2 efter fire måneder, da dette mætter lidt mere.
Samtidig har allomin 2 den fordel at det kan tilberedes både i koldt og varmt vand, det kan serveres i kop og det kan bruges i madlavningen.
Både allomin 1 og 2 dækker således din søns mælkebehov. Og der er ikke nogen problemer i at du bruger det i madlavningen og serverer det ved stuetemperatur.
Ved 5 mdr´s alderen kan man ikke opstille et regnskab for hvormeget barnet skal drikke. De fleste børn drikker nok ca. en liter i døgnet, men deres behov afhænger også af, hvor meget skemad de spiser. Får han f.eks. to måltider skemad, vil det være naturligt at han spiser 4 flasker erstatning ud over dette og samtidig tilbydes mælk i forbindelse med måltiderne. Altså når op på 6-7 måltider om dagen, hvis man tæller både skemad og flasker som et måltid.
Du skal også se på hvor meget han tisser. Hvis han har 5-6 gode tunge bleer dagligt og tager på og vokser som han skal, så får han hvad han har behov for og trives.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske