Svar: Stop med amning og vægttab
27. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er parate til det. De fleste børn vil på et tidspunkt selv sige fra og vise at interessen ikke længere er så stor. Det gør de f.eks. ved at bide i brystet, lege med vorten, slippe og interesserer sig for alt muligt andet end at spise.
De fleste børn er omkring 9-10 mdr. gamle på dette tidspunkt, nogle stopper dog før og andre langt senere.
Sålænge din datter er under 6 mdr. så vil hun stadig have behov for amning og ofte også om natten. En amning ved midnat og igen kl 6 hører også med til natamningen. Efter 6 mdr´s alderen er der ernæringsmæssigt ikke behov for amning om natten.
Når din datter kommer godt igang med skemaden, så vil disse måltider efterhånden blive større og større og dermed kunne udgøre det for et ammemåltid. I begyndelsen vil hun dog fortsat have behov for amning i forbindelse med et skemåltid.
Efterhånden som hun bliver ældre vil hun også kunne drikke af en kop og på den måde vil hun i takt med sin alder blive bedre og bedre til at få dækket sit behov på en anden måde end brystet.
Ved en nedtrapning af amning vil det derfor være hensigtsmæssigt at du først stopper med at amme om natten, men bibeholder amning om morgenen og om aftenen, når hun skal sove. I den første tid vil hun også have behov for amning i løbet af dagen, men efterhånden som hun lærer at drikke mælk på anden måde, kan du springe amningen om dagen over.
Jo mindre din datter dier hos dig, jo mindre mælk vil du producerer. En langsom nedtrapning er derfor langt at foretrække, så I begge vender jer til det og din krop også indstiller sig på det - du skulle jo nødigt rende ind i en brystbetændelse, fordi du stopper pludselig og mælken ikke bliver tømt ud:o)
Normalt siger man at man ikke skal gå på slankekur, når man ammer, men generelt så handler det jo om at spise sundt og fornuftigt. Jeg kender ikke så meget til vægtvogternes diæt, men så vidt jeg ved, så handler det om at spise store mængder af grønt og det tager din datter jo ikke skade af.
Jeg tænker derfor at du ikke skal bekymre dig, hvis din datter endnu ikke er stoppet med amningen fuldt, når du begynder dit vægttab. Måske kan det at hun fortsat ammes 1 x dagligt også fremme dit vægttab. Til jul er din datter også så gammel at hun kan spise flere skemålider i løbet af dagen og drikke af en kop.
Jeg kan se at du tidligere har stillet et spørgsmål omkring vælling, så jeg tænkte på om du mon giver din datter flaske ved siden af amning? gør du det, så er der jo ikke de store problemer, så skal ammemåltiderne jo langsomt udskiftes med flaskemåltider. Spørgsmålet er bare om din lille pige er interesseret i det, når hun er vandt til at få 'den ægte vare'
Hvis du giver erstatning, så skal du så længe hun ikke er ældre end hun er, give hende typerne som er fuldgyldige. Det er de typer som kan gives fra fødslen, eller som undtagelse allomin 2 som kan gives fra 4 mdr. Tilskudsblanding eller vælling bør hun max få to flasker af om dagen, sålænge hun er under 6 mdr. gammel.
Rigtig mange gange held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske