Svar: Falde i søvn tager lang tid
17. juni 2013
Alder:
22 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng er glad, trives og nyder at komme i seng - han bruger tiden i sengen på at ligge og pludre, sige farvel til dagen og alle oplevelserne og på den måde kobler han fra før han skal sove - og det er naturligvis helt okay.
Men hvis han bliver ked af det, hvis han begynder at protestere mod at komme i seng eller begynder at forbinde det at komme i seng med at skulle lege og tumle rundt og ikke længere forstår at sengen er til at sove i, så kan det være en god idé at ændre rutiner.
Du skal naturligvis også være sikker på at han er parat til at skulle sove, når du putter ham, for måske er det lidt for tidligt at han kommer i seng, når klokken kun er 18.50 - måske ville han have glæde af at få lov til at være lidt længere oppe og I så aktiverer ham, leger med ham, giver ham et aftenbad eller lignende, som han naturligt også kan have behov for. Det er jo vigtigt at I bruger tid sammen og udnytter de tidspunkter, hvor I har mulighed for at være sammen - hvis I er adskilt dagen igennem, fordi han der er i dagpleje - så er det vigtigt for ham, at I også bruger tid sammen, når I er sammen ...
Gennemsnitligt vil børn på jeres drengs alder have brug for ca 13-13 ½ times søvn i døgnet og det betyder at hvis han f.eks. skal op kl 6 om morgenen og sover ca 3 timer til middag, så vil hans puttetidspunkt være ca kl 19.30-20, altså lidt senere end I reelt putter ham. Så for at vurdere om hans puttetidspunkt er rigtigt, så er det også vigtigt at I ser på, hvordan hans rytme i løbet af hverdagen i øvrigt er.
Det er et godt tegn at han vågner af sig selv om morgenen - han vågner når han ikke har behov for at sove mere og virker glad, udhvilet og parat til at starte dagen. Og det er på samme måde rigtig fint, at han selv regulerer sin middagslur, så han nogle dage sover 2 ½ time og andre dage sover 3 timer og derefter kommer han så op.
Og så er det som sagt helt okay, hvis han om aftenen har brug for tid til at koble fra og overgive sig til søvnen - og han er glad og tilfreds. Men hvis han bliver ked af det og ikke virker parat til at sove, så ville jeg måske putte ham lidt senere:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske