Svar: Morsyg dreng vil ikke sove om aftenen
17. juni 2013
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 18 måneders alderen have behov for 13-13 ½ time søvn i døgnet og hvis jeres dreng ofte sover ca 2 timer til middag, så vil hans gennemsnitlige behov for søvn om natten således være godt 11 timer. Men det er jo et gennemsnit og det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre sover så lidt mindre - og måske sover jeres dreng lige nu lidt mindre.
Faktisk ser man ofte at børn i 18-20 måneders alderen sover lidt mindre og har svært ved at sove. De har rigtig svært ved at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, de har rigtig svært ved at koble fra og det kræver en ekstra indsats og ekstra stor omsorg og forståelse, at hjælpe dem med at overgive sig til søvnen om aftenen. Rigtig mange børn vil i denne alder også kunne vågne om natten, de græder, sætter sig op, drømmer tydeligt, hos mange børn opstår natteskræk netop i denne alder, og der er ingen tvivl om at de har mange ting der bliver bearbejdet i drømme. Så generelt må man sige at børn netop i denne alder ofte har svært ved at sove og ofte også sover mere afbrudt og uroligt. Og det er en periode - det går normalt over igen.
Det betyder dog ikke at det ikke stadig er fornuftigt at holde fast i nogenlunde ens rutiner og arbejde på en nogenlunde fast rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Og det vil være rigtig godt at I stadig putter ham til middagslur, som han plejer, ligesom et fast puttetidspunkt om aftenen er godt. Men måske er det lidt for tidligt at I putter ham - hvis han bedre kan falde i søvn mod at blive puttet senere, så kan det være en god idé.
Det handler om at han jo også kan lære at det at blive puttet er forbundet med et ritual der skal vare en time. Han kan godt tro, at putning handler om at blive puttet, få læst historie, få læst en historie ekstra, måske en til .. at far og mor går, skiftes til at komme og gå, smide sutten ud af sengen, få den igen, bede om vand, rejse sig, tumle rundt, blive lagt ned osv. osv. Og ved at putte ham så sent, at I ved at han med sikkerhed, kan falde i søvn inden for ca 15 minutter, så kan I lære ham hvordan det skal foregå, når han skal puttes. I kan få skabt et ritual og en forventning om, hvad putning indeholder og dermed få arbejdet på en rytme, som I synes er passende.
Og så skal I stille og roligt rykke hans puttetidspunkt frem, så han puttes tidligere og tidligere aften efter aften. Men med det nye ritual, som han forbinder med at skulle sove. Så i stedet for at blive puttet kl 20.15, så puttes han kl 20, så 19.45, så 19.30 - eller hvad der nu viser sig at passe til ham og hans søvnbehov.
Og når det er sagt, så lyder det jo også som om at han rent faktisk trives med sin søvn lige nu. Han er glad, når I starter dagen og vuggestuen melder tilbage at han ikke virker træt i dagtimerne, han sover fint til middag og vågner frisk af sin middagslur - og det er vigtigt ikke kun at tælle timer, men netop også se på, hvordan han egentlig trives og lige nu lyder det faktisk som om at han trives med den søvn han får - også selvom han sover mindre end gennemsnittet :)
Med hensyn til at han lige nu har ekstra behov for sin mor, så skyldes dette sandsynligvis at jeres rutiner er blevet lavet om. Du har fået nyt arbejde, nye arbejdstider og jeres hverdag har ændret sig - og den hverdag reagerer han på. Og det er helt okay at der er forskel på om far eller mor putter, ligesom der også er forskel på om det er far eller mor der henter eller afleverer i institution :)
Jeg synes ikke du skal gøre en masse ud af det, men gå ud fra at det er en periode. Og jeg synes også I skal skiftes til at gøre tingene, så mor og far stadig kan putte, hente, aflevere osv. Og at I forældre så bakker hinanden op i at den anden sagtens kan og kan ligeså godt :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske