Svar: Skal man ændre på en 3 måneders søvn?
17. juni 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Du skal være opmærksom på at jeres dreng måske har behov for at få lidt mere mælk med den alder han har nu - både fordi han rent fysisk måske er ved at være så stor, at hans væskebehov er større (og det er også blevet varmere i vejret) og samtidig fordi børn ofte i 3 måneders alderen kan have lidt tendens til både at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte sovemønster. I den alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. Jeg ved fra dit tidligere brev, at du både ammer og giver flaske og du vil sandsynligvis opleve, at når du giver ham mad, så spiser han, slipper - kikker efter ting, tager fat og spiser igen, slipper, smiler til dig, spiser igen og slipper så igen fordi det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Og det er netop dette, som gør, at man i denne alder kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad - og altså i første omgang lidt mere mælk. Det vil sige at han måske skal ammes eller have flaske lidt hyppigere, eller at du skal prøve at få lidt mere mælk i ham af gangen.
Det vil ofte være en rigtig god idé at arbejde på en rutine, hvor jeres dreng får mælk inden han skal sove. Mælk skal indgå som et fast del af hans putteritual. Hvis du ammer ham, så vil det være fint at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i din seng og så lader ham falde i søvn der. Hvis du supplerer med en flaske så har du mulighed for at putte ham i barnevognen og give ham flasken imens han ligger der, så han oplever at falde i søvn i sin vogn med stadig lige får lidt ekstra mælk at sove på.
Det kan hjælpe ham til at koble fra overfor verden og alle de ting han naturligt gerne vil følge med i og det kan gøre at han lettere falder i søvn og også får sovet bedre og længere lure.
Det vil på samme måde være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han får tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det er nu rigtig vigtigt at du hjælper ham med at være aktiv og bruge sig selv både motorisk og mentalt, når han er vågen, så han også er mere parat til at skulle sove, når han puttes igen. Så du skal nu prøve at se hans døgn lidt mere opdelt i aktive og vågne perioder og tidspunkter, hvor han så skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes/flaske og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning/flaske og dagen begynder
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes/flaske - spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften: Ammes/flaske, spiser mere eller mindre i søvne
Midt nat: Ammes/flaske
Så jeg tænker altså at lidt fokus på hans rytme om dagen - både hvad angår søvn, aktiviteter og mælkeindtag, godt vil kunne påvirke hans rytme om natten og jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen giver lidt idé om, hvad det er I kan arbejde på lige nu :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske