Svar: Manglende afføring
16. juni 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Tenna
Tak for dit brev, velkommen til - og tillykke med den lille "store" dreng :)
Når børn ammes, så optager de ofte al næring fra mælken og det er derfor helt normalt at der kan gå flere dage imellem barnets afføringer. Det er således ikke unormalt at der kan gå en uge eller mere og det kan være helt okay - hvis barnet trives, ikke virker til at have ondt, spiser osv. så er der ingen problemer i at der går f.eks. 7-10 dage imellem afføringerne. Men hvis barnet virker påvirket af det, hvis barnet virker til at have ondt i maven, hvis barnets appetit er påvirket, hvis barnet tydeligt har ondt, når det skal af med afføringen, så kan det være en rigtig god idé at give barnet lidt afføringsmiddel, for at få sat gang i maven. Også børn der ammes, kan få forstoppelse.
Når børn får flaske og modermælkserstatning, så er det lidt anderledes. Her bør der ikke gå for lang tid mellem afføringerne, da der er flere affaldsstoffer i erstatning. Et barn der kun får modermælkserstatning bør derfor have afføring en gang i døgnet.
Når der gives både modermælk og modermælkserstatning, så er man nødt til at vurdere ud fra, hvordan barnet virker til at trives. I beskriver en dreng, der har en del luft i maven - hvilket kan være et godt tegn, for så er maven ikke gået i stå, men samtidig skal han jo ikke have så meget luft, at han får ondt. Han gylper en del, og han spiser hyppigt, hvilket også sagtens kan hænge sammen. Han lyder ikke til at græde meget eller på den måde ikke trives - han lyder til at være glad, men også lidt utilfreds, når maven ikke helt fungerer ... hmmm, et bud kunne være at I prøver at give ham lidt afføringsmiddel for at se om det sætter lidt gang i maven. Måske vil han trives lidt bedre, hvis der ikke går mere end 4-7 dage imellem hans afføringer.
I kan prøve med laktulose - han må få 1 ml pr kg han vejer og det virker ofte godt, hvis det fordeles og gives to gange dagligt. Det vil sige, at hvis han vejer 8 kg, så kan I prøve at give ham 3-4 ml morgen og 3-4 ml aften. Det skal have lidt tid til at virke og måske har han kun brug for at få det en enkelt gang, måske skal han have det fast i en periode - mængden kan skrues ned, hvis I oplever at det er for meget af gangen. I må kunne få noget tilsvarende hvor I bor.
I forhold til at han gerne vil spise hyppigt, så kan det godt hænge sammen med hans alder. Rigtig mange børn har det man kalder for "appetitspring" omkring 12 ugers alderen. Det betyder at de fysisk er ved at være så store, at de har brug for at få sat mælkemængden op. Når han vejer 8 kg, så er hans døgnbehov for mælk ca 1350 ml og det er rigtig meget. Hvis han skal spise ca. 8 gange i døgnet, så svarer dette til at han skal indtage ca. 170 ml hver gang.
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får og det kan naturligvis godt give lidt bekymring. Her er du nødt til at mærke efter, hvordan dine bryster føles - og du skal kunne mærke at brystet er mere blødt og eftergiveligt, når han har diet hos dig. Du skal kunne se mælk i hans mundvige, du skal kunne høre at han synker, når han dier osv. Du skal naturligvis også kunne se at han har gode vandladninger og tisser i forbindelse med at han spiser.
Når børn har appetitspring, så betyder det at de dier hyppigere. Det gør de fordi det netop er hyppigheden der øger mælkemængden. Det giver altså mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver fjerde time. Det giver også mere mælk at amme om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.
Derudover er det sådan at mælken består af flere dele. Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten og derefter kommer den egentlige mad og tilsidst "fløden". Og det betyder at jeres dreng nogle gange godt vil kunne melde sig og die kortvarigt ved brystet - ikke for at hygge, men fordi han måske er tørstig. Så dier han kun et par minutter, får slukket sin tørst og er glad igen og hvis man tæller dette med som "amning", så kan man sagtens nå op på 11 amninger i døgnet, fordi nogle af dem er tørstslukkere :)
Samtidig kan man sige, at det er ret vigtigt at du nu "tømmer" brystet, når han dier, så han får alle dele af mælken med ud - den "fløde" der ligger sidst i brystet, giver ekstra mæthed og også ro i maven. I forhold til hans vægt, så lyder det ikke som om at han ikke får mælk nok - men i forhold til hans alder, så kan han godt nu begynde at "slatspise" lidt fordi han er mere optaget af, hvad der sker omkring ham og han begynder derfor at spise, slippe, dier igen, slipper, smiler til dig, pludrer osv. og stopper måske før han har fået helt nok. Derfor kan det være en god idé at du om dagen prøver at amme ham af to omgange.
Du kan gøre det at du starter med at amme ham i almindelig ammestilling, hvor han ligger i din favn med sin mave mod din og når han så slipper, så tager du ham op, bøvser ham af osv. og så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen, hvor han vender ud under din arm. Ved at lægge ham til samme bryst i to forskellige stillinger, så hjælper du ham til at "tømme" og arbejde med brystet og får ham måske mættet lidt mere.
Du kan også gøre det, at du ammer fra det ene bryst, her efter leger I lidt, pludrer osv. og så skifter du ham og lægger ham til modsatte bryst, hvor efter han så puttes. Og når han så vågner af sin lur, så starter du med at lægge ham til der, hvor han stoppede sidst, du hjælper ham med at spise godt fra det bryst, leger, pludrer, skifter ham og lægger ham så til modsatte bryst, inden han igen skal sove.
Og hvis du så oplever at dette ikke er nok, så må du naturligvis meget gerne supplere med en flaske, som I er begyndt på :) Der kan være mange fordele ved også at give flaske.
Jeg håber at dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske