Svar: Lidt om mad - 6 mdr.
16. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev og dine søde ord :)
Det er super dejligt at Villum har smag for skemaden og det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang. Det er dog vigtigt at hans hovedindtag fortsat er mælken - og derfor er det meget fint at du lige nu ammer 6 gange i døgnet.
Det vil være rigtig godt at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove igen. Det betyder mange små måltider i løbet af dagen og det betyder også at du skal holde mængden af skemad lidt nede, så der netop stadig er plads i maven til mælken. Det er med til både at sikre ham variation af forskellige fødevarer, men også med til at sikre ham mælk nok og at maven holdes naturligt igang.
Det er derfor bedre at du giver ham f.eks. ¾ dl grød eller mos 3 gange dagligt end at du giver ham 1½-2 dl på en gang, fordi det så kan fjerne pladsen fra mælken.
Mit forslag til en dagsplan i 6 måneders alderen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden og tilbydes også lidt frugtmos (+jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden at gumle på selv, og tilbydes også lidt frugtmos, vand af kop. Vil ofte også have behov for at blive ammet om eftermiddagen.
Powernapper evt. eller nogle dage begynder den måske at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med lidt brødskorper eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter om han sover 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem betyder at sove 5-6 timer uden mælk om natten:)
Som du kan se så indgår der mange måltider dagen igennem og også frugtmos, sammen med lidt frisk frugt i hånden - det gives som mellemmåltider sammen med lidt vand af kop. Det er med til at holde maven igang naturligt og han må gerne få ca ½-¾ dl. frugtmos. Derudover tilbydes han så 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften og her i en mængde mellem ½-1 dl. af gangen.
Når han bliver 7 måneder vil han ofte kunne nøjes med 4 amninger i døgnet og det vil være amningen inden formiddagsluren og amningen om eftermiddagen der trappes ud og i stedet gives så lidt større mellemmåltider.
I 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger i døgnet - de ligger ofte inden middagslur, aften og sen aften.
I 10-12 måneders alderen vil det være passende med 2 amninger i døgnet - de ligger ofte aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.
Jeg vil anbefale dig at du køber min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du blandt andet dagsplaner fra nu og til Villum er 18 måneder gammel. Det giver dig et overblik over hvordan dagen kan skrues sammen, så han får både mad og mælk/væske nok. Samtidig er der masser af opskrifter og du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan :)
Som du kan se af min plan, så skal du ikke længere tilbydes bryst både før og efter skemaden, men som sagt prøve at følge en plan, for han får skemad og vand, når han vågner og så får mælk inden han puttes. Og stille og roligt skal han så lære at sove uden at få brystet - og her starter du i 7 måneders alderen med at fjerne amningen inden formiddagsluren :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske