Svar: Vil kun ammes i søvn om aftenen - 7 mdr.
15. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om at jeres datter har det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, det er de rutiner vi har før vi falder i søvn. For voksne er en søvnassociation måske at læse i en bog og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Og det er præcist dette du beskriver sker om aftenen hos jer. Du fortæller at du ammer hende og hun falder i søvn med brystet og i din favn og når hun så sover, så flytter du hende over i seng. Hun forbinder altså brystet og din favn med at sove og derfor søger hun det igen og igen.
Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Det svarer til at du falder i søvn ved siden af din mand og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at han er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Han var der, da du faldt i søvn og derfor skal han være der, når du om natten har dine små opvågninger, hvor du registrerer at alt er, som da du faldt i søvn.
Når du putter din datter, har hende i din favn, ammer hende i søvn, så lærer du hende at det er sådan det skal være for at sove godt. Og når hun så efter lidt tid vågner op, fordi hun skifter søvnstadie, så bliver hun naturligt urolig, fordi hun oplever at du ikke er der, at du pludselig er forsvundet. Derfor er det vigtigt at hun nu lærer at sove uden at have brystet i munden og uden at være i din favn.
Det betyder ikke at hun skal græde sig i søvn, hun skal jo stadig ammes inden luren og brystet skal gøre hende rolig og afslappet og parat til at sove. Hun har også stadig behov for mælken. Men du skal putte hende i seng lige der, hvor hun registrerer hvor du lægger hende. Hun skal lige nå at fornemme at hun ligger i sengen og hun skal fornemme at brystet er væk fra munden. Lige der, hvor hun registrerer men stadig er træt nok til at falde i søvn.
Og hos jer lyder det som om at hun faktisk begynder at kunne det om dagen, men om natten skal hun stadig have lidt tid til at lære det - og det er naturligvis helt okay. Det lyder dog også som om at du putter hende for tidligt fra dig og ned i sengen - hun er for vågen når du flytter hende. Det er vigtigt at du ammer hende og først putter hende lige der, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt. Hun skal flyttes fra din favn, så hun lige når at registrere at hun flyttes og hvor hun lægges, men hvor hun samtidig er træt nok til at kunne sove videre og hvor du med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. kan lulle hende helt ind i søvnen.
Nogle gange kan det være en rigtig god idé at du starter med at lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng. Så I kommer væk fra at skulle være i favn og væk fra at skulle vugges. Men så hun lærer at falde i søvn imens hun ligger ned og uden at være i bevægelse. Og herfra skal hun så lære at slippe brystet, smilie til dig, trille om på siden og falde i søvn. Og på den måde lære at overgive sig til søvnen uden brystet.
Det kan være en idé at lade hende ligge i din seng. Naturligvis sikre at hun ikke kan trille ud af sengen og komme til skade og inden du så selv går i seng sen aften, så ammer du hende igen og derefter flytter du hende så over i egen seng.
Det kan også nogle gange være en god idé at koble hendes tremmeseng til din seng, så du fjerner tremmerne fra den ene side og sætter de to senge sammen. Det giver dig mulighed for at putte hende i egen seng, men samtidig kan du være lige ved siden af hende, berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. og på den måde lulle hende videre ind i søvnen.
Hvis hun er helt ulykkelig om natten og kun brystet hjælper, så må du give hende det. Det er her vigtigt at du forsøger at afkorte amningen, så hun får mindre og mindre mælk og ikke fylder sig med mælk om natten - men får trøst og nærhed. Som du skriver at du også har læst at jeg foreslår andre.
Jeg er ikke tilhænger af at hun skal græde sig i søvn og går ikke ind for "en kold tyrker". Du skal naturligvis være der for hende og give hende al den tryghed og nærhed hun behøver. Hvis I gerne vil væk fra amningen og gerne vil at far kan tage over, så kan alternativet jo være en flaske - den kan far give og den kan gives i senge, hvor I ønsker hun skal sove. På den måde kan far komme mere på banen og nogle oplever også at modermælkserstatning mætter mere og at barnet derfor sover længere tid på en flaske ... Modsat, hvis amningen fungerer rigtig godt og du ikke har lyst til at introducere en flaske, så skal du naturligvis bare amme - antallet af amninger og behovet for bryst vil naturligt også blive mindre i takt med at hun begynder at spise mere skemad, ligesom rytme om dagen osv. også vil spille ind på hendes nattesøvn og evne til at kunne overgive sig til søvnen :)
Jeg vil anbefale jer at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvis I ikke allerede har den :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske