Brev:
Vil kun ammes i søvn om aftenen - 7 mdr.
15. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Vil kun ammes i søvn om aftenen - 7 mdr.
Kære Helen,
Jeg har skrevet i anden forbindelse for at få din hjælp til at skabe en dagsrytme, da vi har problemer med at få skabt en sådan for vores datter på 7 måneder. Hun er stadig afhængig af bryst om natten (jeg ammer hende grundigt omkring 23-24 og igen tidlig morgen), men derudover vågner hun natten igennem ca. hver eller hveranden time og skal lige have brystet for at sove videre. For en måned siden sov hun ikke hvis ikke brystet konstant var i munden på hende, så på den måde er det blevet bedre, men jeg ville ønske hun kunne sove lidt længere stræk uden opvågninger - også fordi hun ikke er så interesseret i almindelig mad om dagen som jeg kunne ønske mig.
Jeg har læst dit råd om at tilbyde brystet og lirke det ud og på den måde afvænne hende, og jeg har nu forsøgt det i 14 dage, men det går ikke rigtig længere fremad synes jeg. Derfor overvejer jeg om man i stedet skal give hende en "kold tyrker", da jeg har hørt fra andre at de har haft rigtig gode erfaringer med det. Men hun har jo stadig brug for mælk sen aften og tidlig morgen, og desuden er hverken hendes far eller jeg selv særlig glade for at hun græder (hun var kolikbaby så vi har fået mere end rigeligt på den konto), og hun bliver rigtig gal og ked af det når hun ikke får brystet, og hun vil ikke længere tage sut, den droppede hun da hun var ca. 3 måneder, og det er ikke lykkedes os at får hende til at tage den igen. Så hvad er dit råd i forhold til at få hende til at sove igennem?
Jeg ved ikke om noget af natafhængigheden hænger sammen med at jeg ikke kan putte hende uden at amme hende i søvn? Om dagen går det fint med at lægge hende i barnevognen, også uden at amme hende først, men om aftenen er det endnu ikke lykkedes. I en lang periode ammede jeg hende i søvn fordi hun, som jeg skrev, kun ville sove hvis hun havde brystet i munden konstant (helt bogstaveligt), men efterhånden blev det bedre og jeg kunne gå fra hende. Det er altså derfor jeg er begyndt at amme hende i søvn, der var ikke andet der virkede, men nu vil jeg gerne væk fra det. Jeg har nu i 2 uger prøvet at amme hende (først skifter vi hende, hygger, slukker lys, siger godnat) og så lægge hende i tremmesengen (der er koblet til vores seng) lige når hun er ved at falde i søvn (det fungerede efter dit råd nemlig om dagen), men hun bliver meget gal og ulykkelig så snart hun rører madrassen. Hun har en bamse som jeg lægger ved hende når hun ammer så den kan følge med over, jeg pakker hende ind i dynen, synger og kærtegner hende, men så snart hun rører madrassen spænder hun sig i en flitsbue og skriger og jeg kan ikke få hende til at falde til ro hvis jeg ikke tager hende op igen.
Jeg har prøvet at vugge hende i stedet for at lægge hende til brystet igen, men så endte det med at hun faldt i søvn i mine arme i stedet for ved brystet, og det er jo heller ikke optimalt. Og det er altså sådan det ender, jeg tager hende op, trøster, lægger hende igen, hun græder, det starter forfra og til sidst falder hun i søvn af bar udmattelse.
Så har du et godt råd til hvordan jeg kan putte min skønne, men temperamentsfulde og meget stædige datter uden at amme hende i søvn? Jeg ville så gerne gøre det rart og trygt for hende at sove, og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad jeg gør forkert??
Med venlig hilsen
En forvirret mor