Svar: Dagsrytme, søvn og mad
15. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Kære stadig lidt forvirrede mor
Tak for dit brev - jeg vil gerne prøve at uddybe lidt :)
For at begynde med dit sidste spørgsmål - hvor længe tager det at indarbejde en nogenlunde fast dagsrytme ... tja, det afhænger af mange ting. Det er f.eks. vigtigt at barnet ikke bliver syg undervejs, det er vigtigt at der ikke sker store skift i hverdagen som start i dagpleje eller vuggestue, flytning eller lignende .. men et godt bud vil være ca 5 uger, hvor man ændrer med små skridt af gangen.
Og ja - det er vigtigt med et fast stå op tidspunkt og det betyder at I skal vække jeres datter om morgenen, så hun starter hver dag til nogenlunde samme tid. Det vil sige at hun skal have nogenlunde faste sovestider og spisetider dagen igennem. Hvis hun nogle dage står op kl 6 og andre dage sover til kl 8, så vil det naturligt rykke på hendes sove- og spise tidspunkter hele dagen igennem og det gør det sværere for jer at få skabt en ordenligt rytme. Du kan flekse +/- ½ times tid, men ikke mere og som udgangspunkt vil det være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får morgengrød ca kl 7.30-8 hver dag. Jo mere fast stå op tidspunktet er, jo bedre vil du kunne arbejde på at også formiddagslur og middagslur og også spisetidspunkter ligger nogenlunde fast:)
Og ja - jeg ved godt at børn som udgangspunkt skal have lov til at sove, når de sover og vågner, når de ikke behøver sove mere og at de derfor ikke skal vækkes. Men når man har et barn der sover som vinden blæser og rytmen ikke fungerer, for hverken barn eller forældre, så er det en god idé at forsøge at starte med en rytme, som starter på samme tid hver dag :)
Og det er netop vigtigt at skabe denne rytme med faste sove og spisetidspunkter, fordi det har betydning for hendes indre ur. Det har betydning for at hun føler sig træt og parat til at sove, når hun puttes og også kan sove længere lure. Ligesom det også har betydning for hendes fornemmelse for mæthed og sult, så hun også begynder at kunne spise mere og er mere parat til at spise, når hun så sættes ved bordet i sin høje stol.
Hvis hun ikke falder i søvn igen efter 20-30 minutter, når du triller hende en tur eller hvis du lægger dig med hende og ammer hende i din seng eller lignende, så nytter det ikke noget at kæmpe med søvnen, så må du tage hende op og aktivere hende og så arbejde på at hun så sover en længere lur senere. Hvis hun vågner, smiler, pludrer og virker veludhvilet og tydeligvis ikke har behov for mere søvn - så må du også tage hende op. Hvis hun ikke virker træt, så kan du ikke få hende til at sove videre, så vågner hun fordi hun ikke har behov for at sove mere. Det er hvis du kan fornemme at hun egentlig vågner for tidligt og ikke er parat til at stå op, at du skal prøve at få hende lullet videre i søvnen.
Og nej - du skal som udgangspunkt ikke fylde efter med mælk, hvis hun ikke spiser så meget til et måltid. Det er vigtigt at du nu forsøger at holde tilbuddet om amning til 4 gange dagligt og at du derudover tilbyder mange små måltider. Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste.
Og det er super godt at du giver hende mad i hånden og mad der tager udgangspunkt i den mad du også selv spiser - men du skal også følge efter med lidt skemad. Hun må gerne få mad i stykker, men er for lille til kun at leve af dette. Moset mad kan være kartofler moset med sovs, det kan være ris med sovs, det kan være kartoffelmos med millionbøf. Du må også meget gerne supplere hendes brødhapsere osv. med mad fra glas eller frost, så hun får så meget variation som muligt. Maden skal smage af noget og udfordre hende :)
Så mad i hånden og følge efter med lidt på en ske - nogle gange kan du måske dyppe rugbrødsbjælken eller lignende i grød eller mos, så hun kan smage skemaden og få interessen for det - og du mader hende så med skeen imens hun også gumler på lidt mad selv - så det er en vekselvirkning mellem mad hun selv sidder og gumler på og mad, som du så giver hende :)
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du blandt andet opskrifter og idéer til hvad I kan lave af forskellige retter, som I alle kan spise :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske