Brev:
Dagsrytme, søvn og mad
15. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Dagsrytme, søvn og mad
Kære Helen,
Vi er meget (!!) glade for den plan over dagsrytme som du har lavet til os, og forsøger så vidt muligt at holde den, men jeg har dels et par uddybende spørgsmål til den, og dels nogle problemer omkring nattesøvnen.
Det store problem er som jeg skrev ikke at få min datter til at sove om dagen, når vi lægger hende i barnevognen går det som regel fint. Men hun vågner næsten konsekvent efter en halv time, og det har været fuldstændig umuligt at få hende til at sove videre herefter selvom hun stadig er træt - det er blevet en smule bedre de sidste par dage. Men som regel vågner hun helt op efter en halv time, og så prøver jeg selvfølgelig at få hende til at sove videre ved at gå med barnevognen, men det lykkedes altså sjældent.
Så mit spørgsmål er hvor længe jeg skal forsøge at få hende til at sove videre og hvornår er det rimeligt at "give op"? Nogle gange falder hun i søvn igen efter en halv time, andre gange ikke - selvom hun gaber og gnider sig i øjnene. Så ender det med at jeg tager hende op, men så skal hun jo have en ekstra lur senere, og hvis den også kun er en halv time går alt i kage igen i forhold til rytme osv. (det er endnu sværere hvis hun falder i søvn ved siden af mig i dobbeltsengen).
Du skriver at vi skal have faste stå op- og puttetidspunkter, betyder det også at hvis hun sover længere end normalt (i går sov hun til kl. 8!) skal vi så vække hende?
Vi er begyndt at tilbyde hende mad ifølge din dagsplan, men hun er meget lidt begejstret for skemad. Hun var ellers vild med det da vi startede (da hun var 5½ måned), men nu afviser hun det meste. Det er vist mere skeen end maden hun ikke gider, hun er nemlig vild med at sidde og spise noget selv. Fx elsker hun at få en fersken at sidde med, men hvis den bliver most og puttet på en ske gider hun ikke. Hun vil gerne lege med skeen og putter den i munden, hamrer med den osv., men hun spiser bare ikke rigtig noget - måske kan jeg få 5 skeer i hende. Skal jeg så amme hende bagefter så hun bliver mæt? Eller er der noget andet vi kan give hende end grød og mos, da hun gerne vil spise når hun selv sidder med det? Hun får også brød at spise, kogt broccoli osv., men jeg er bange for at hun ikke bliver mæt nok når hun selv sidder og fedter rundt med det.
Og et sidste spørgsmål som måske er helt tåbeligt, men du får det alligevel: Hvor længe skal vi regne med at det tager at indarbejde en nogenlunde fast dagsrytme?
Venligst
En stadig lidt forvirret mor