Svar: Drømmer meget
13. juni 2013
Alder:
4 år
Kære Ws mor
Tak for dit brev :)
Der sker rigtig meget med børn i 4 års alderen. Det er en skøn og dejlig alder, de fire årige er skønne børn, men det kan også nogle gange være en svær alder. Der er ingen tvivl om at jeres dreng tænker meget over tingene og måske er han lidt mere tænksom end gennemsnittet, hvilket naturligvis er helt okay :) Alle fire årige tænker dog rigtig meget, de udvikler rigtig meget humor i denne alder og en pruttepude kan være noget af det sjoveste - men det er ikke kun sjov og ballade. De tænker ofte rigtig meget over de lidt større ting i livet som liv og død, - hvad sker der, når man dør, og hvordan bliver man til. Og de kan bruge rigtig lang tid på at gruble over livets mysterier og også stille meget komplekse spørgsmål omkring forskellige ting.
Og nej - det er bestemt ikke hensigtsmæssigt at fortælle fireårige børn om afsavede arme, når man står i et værksted. Rigtig mange børn vil i den alder blive bange og vil også kunne drømme om det om natten. Børn er i den alder ofte rigtigt optaget af hvad der er rigtigt og forkert, ligesom det er vigtigt for dem at have styr på, hvordan ting hænger sammen. Deres spørgsmål er derfor meget konkrete og de begynder ofte at skelne mellem "rigtig og forkert" og "godt og ondt" - og lige netop her kommer det at få savet armen af rigtigt i spil og vil naturligt gøre de fleste børn bange.
Det er på samme måde en rigtig god idé at I ser visse film og tv-udsendelser sammen med jeres dreng og drøfter, hvad der er fantasi og hvad der er virkelighed - og ja, det kan være en god idé at holde pause fra Turtles, dinosaurer osv. i en periode. Det kan være rigtig svært at skelne hvad der er fantasi og virkelighed og så drømmer han naturligt om det om natten. Også tegnefilm med legetøj der bliver levende, kaffekopper og tekander der danser osv. kan virke skræmmende på børn, - for hvis legetøjet kan blive levende i filmen, så kan legetøjet på værelset måske også blive levende om natten ...
Når man har en dreng der som jeres dreng er meget kvik og generelt tænker mere over tingene, så skal man naturligvis være særligt opmærksom og I må sætte nogle grænser og skabe nogle regler - også selvom han så bliver frustreret. Det er naturligvis vigtigt at I ikke bare fjerner hans Tv, turtles osv. men at I sætter noget andet i stedet, som er ligeså hyggeligt og dejligt:)
Om han skal sove i soveværelset eller på eget værelse, afhænger af hvordan han virker. Hvis I kan gøre putningen hyggelig og noget han ser frem til, så vil det være rigtig godt at han starter med at være i sin egen seng og så kan han søge jer, hvis han vågner med mareridt om natten. Men hvis han er helt ulykkelig og ikke vil være i egen seng, så må han være hos jer. Her er det så en god idé med en madras på gulvet i stedet for dobbeltsengen - det er lettere at komme fra madrassen til eget værelse.
Og så vil han naturligvis også kunne søge jer ekstra, fordi lillesøster jo er kommet til og måske også sover i soveværelset og han synes måske ikke det er fair, hvis hun kan ligge der og han ikke kan. Fireårige er ofte også meget retfærdighedssøgende og går jo netop op i hvad der er rigtigt og forkert. Nogle gange vil det være rigtig godt derfor at lade børnene sove sammen - fordi det i den fireåriges verden er mere retfærdigt at børnene sover sammen og forældrene sover sammen - det er ikke retfærdigt at forældre sover sammen og børn sover alene ...
Det kan være en rigtig god idé at læse en hyggelig godnathistorie om aftenen, når han skal sove. Ikke noget med kampe, monstre osv. men søde historier om dagligdagsting, som han kan sove roligt til. Det at prioritere 15 minutter på sengekanten om aftenen kan være en rigtig god idé, fordi det kan være hans tid - det er der han kan have jer hundrede procent for sig selv og det vil han naturligvis gerne, for selvom han nu er 4 år, og har smidt både sut og ble, så er han stadig også en lille dreng :)
Og måske er jeres dreng det der kaldes særligt sensitiv - I kan måske have glæde af at læse bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske