Svar: Hvor meget mælk? - 5 mdr.
13. juni 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og det er naturligvis super dejligt. Det er dog vigtigt at skemaden ikke erstatter din datters behov for mælk - det handler ikke kun om at hun skal have mælk nok, men også om at hun skal have væske nok og det får hun netop, når hun ammes eller får flaske. Og det er vigtigt at mælken stadig er hendes hovedindtag.
Jeg anbefaler normalt kun 2 skemåltider i 5 måneders alderen, men I må godt give jeres datter 3 skemåltider, hvis I skønner at hun har brug for dette. Det er dog vigtigt at I holder mængden af skemad nede, så hun stadig får mælk nok - det vil sige, at I ikke bør give hende mere end ½ - ¾ dl. skemad af gangen. Sammen med dette bør hun få vand af kop og så skal hun ammes inden hun skal sove.
Derudover er det en god tommelfingerregel at grød max bør udgøre 2 af dagens måltider, så resten af måltiderne bør være grøntsagsmos - og jeg vil umiddelbart anbefale at hun tilbydes grøntsagsmos om aftenen og at I så lader de grøntsager I selv spiser være det I laver mos af - muligheden for at udvide hendes indtag vil naturligt blive større i takt med at hun bliver ældre.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder
Morgen 7.30-8: Tilbydes ½ dl grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9-9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½ dl. grød (anden slags end om morgenen eller grøntsagsmos i stedet), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, udgangspunktet er de grøntsager som I andre spiser til aften - det kan være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn kan først undvære denne i 6 måneders alderen.
Jeg synes ikke du skal begynde at tilbyde hende frugtmos osv. som mellemmåltider dagligt før hun er 6 måneder, lige nu er det stadig små mængde skemad hun skal have og det er helt fint at hun får mælk hele eftermiddagen og ikke får skemad mellem kl 12-18, når hun ikke er ældre :)
Mælken er det vigtiste og de fleste børn vil i din datters alder have brug for 6-7 amninger i døgnet - ofte ca 1000 ml mælk og derudover drikker de vand af kop og spiser så lidt skemad.
Det er en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får lidt skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så ammes inden hun skal sove lur. På den måde sikrer du hende bedst plads i maven til både skemad og mælk/bryst. Og det lyder som om at du måske skal skære ned i portionsstørrelsen, så skemaden ikke tager for meget plads op for mælken og så hun får det antal amninger der naturligt er behov for, for at hun får sit behov for væske tilstrækkeligt dækket :) Det er først i 7 måneders alderen at skemaden kan begynde at erstatte antallet af amninger.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du blandt andet dagsplaner for hver måned, som viser, hvor mange amninger og hvor mange måltider hun har behov for, for at hun bliver dækket ind bedst muligt og ikke kommer til at mangle noget :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske