Svar: Kløjs i maden
13. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Hvor dejligt at det går stille og roligt fremad hos jer - det lyder som om at det nok skal komme, jeres datter skal bare have lidt mere tid :)
Jeg vil anbefale at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun får mad i hånden til hvert måltid - det vil sige starter med noget som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt og sutte på og derefter følger du så efter med lidt skemad.
Det er vigtigt at hun får mad i hånden, som stimulerer hende og udfordrer hende. Det styrker hende mundmotorisk og hjælper hende med stille og roligt at finde ud af at tygge og også få fornemmelsen for mad i munden, brækrefleks osv. Mad i hånden kan f.eks. være en ristet rugbrødsbjælke eller et stykke agurk. Det an også være en kartoffelbåd fra ovnen eller et stykke kogt blomkål eller broccoli, som hun kan sidde og gumle på. Frugt skal ikke være æblebåde eller lignende, som let knækker over og sætter sig fast i halsen. Det skal være f.eks. en appelsinbåd, som hun kan sutte saften ud af.
Når det er spisetid, så skal du sætte hende i den høje stol og så starter du med at give hende mad i hånden. Hun skal naturligvis være under opsyn uanset hvad du giver hende og når brødskorpen eller hvad hun nu sidder med er blevet opblødt for meget og virker til at gå for let i stykker, så udskifter du den med en ny :)
Du skriver at du forsøger med de grovere grødtyper og det er rigtig fint - bliv ved med det. Prøv at tilsætte bare en tskfuld af din egen grovere grød sammen med den blendede grød eller færdiglavede grød så hun får fornemmelsen for noget der har lidt mere bid, uden at grøden bliver for fast for hende.
Det samme i forhold til familiemad og grøntsagsmos. Prøv at lave det godt sovset, så det stadig er forholdsvist let at synke og ikke kræver stor tyggemodstand, men så der lige kommer fornemmelsen for lidt bid og lidt struktur, så hun stille og roligt vænner sig til det.
Grøntsagsmos er ikke kartoffelmos, men mos af alle slags grøntsager. Og med den alder hun har nu, så skal hun have mere og mere rigtig mad. Altså mad der tager udganspunkt i den mad du selv spiser :) Hun må også meget gerne få mad fra glas eller frost, køb de middagsretter, som passer til hendes alder 6-8 måneder, så hun også derigennem udfordres lidt ekstra. Du skriver at du lige nu sier de færdige retter som hun elsker smagen af - og jeg synes du skal prøve at give hende retterne uden at si dem. Du kan evt. si lidt af retten, men også lade noget af retten være som den er, - hun kender smagen, er tryg ved den og kan umiddelbart godt spise den.
Hvis hun ikke kan kapere det i munden, så synes jeg du skal få hende tjekket og lige få undersøgt om hun mundmotorisk er hvor hun skal være. Det kan egen læge gøre - du har tidligere fortalt at hun havde problemer med gylp og måske er der en sammenhæng her, det kunne være en idé at drøfte med jeres læge. Du kan også prøve at kontakte en ergoterapeut, der ved noget om børn og sanseintegration.
Da hun er glad for brystet og ammes en del, så burde hun ikke have problemer med at tygge - det at blive ammet giver normalt en ret veludviklet kæbemuskulatur :)
En dagsplan, som I kan forsøge at følge nu, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (og skal ikke ammes først)
Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og du følger efter med en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk - eller en ret som du også selv spiser. Vand af kop. Kan også efterfølgende sidde og gumle på noget af dit mad - kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. imens du selv spiser færdig.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper jer lidt videre på vej - men som jeg startede med at skrive, så har hun måske bare brug for lidt mere tid - i hvert fald lyder det som om at hun er glad for mad og glad for at skulle spise og det er jo en rigtig god forudsætning, for at få skabt gode spisevaner fremover:)
Jeg vil også anbefale dig min bog "helens bog om børn og mad" - I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. som måske kan være med til at give lidt inspiration og hjælpe jer lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske