Svar: Kan baby sove for lidt?
12. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt så kan børn godt sove for lidt - ligesom børn også kan sove for meget, og nogle børn sover naturligt lidt mere og andre lidt mindre end gennemsnittet.
De fleste børn vil, når de er ca 6 måneder gamle, sove ca 14 ½ time i døgnet. Om dagen vil de ofte sove måske 4-4½ time fordelt på 2 lure + en evt. powernap, og om natten vil de så sove ca 10 timer. Og ud fra dette, så sover jeres datter jo 1-2 timer mindre end gennemsnittet. Men I fortæller at hun ofte er vågen 2½-3 timer mellem hver lur og det tolker jeg som om at hun naturligt viser træthed og brug for at sove, når hun føler behov. I fortæller også at hun er glad og tilpas - og det tolker jeg som en pige der pludrer, bruger sig selv motorisk, smiler og er aktiv - og som har overskud til dagen og alle dagens oplevelser - og dermed en pige, der får den søvn, hun har behov for.
Det lyder derfor ikke som om at jeres datter mangler søvn. Hun får de afbræk i løbet af dagen, som hun har behov for. I putter hende, når hun har haft en vågen og aktiv periode, hun falder i søvn og vågner af sig selv - hun sover lidt mindre end gennemsnittet, men hun trives. Jeg ved fra jeres tidligere brev, at hun også er en fysisk stor pige, hun spiser godt og tager godt på i vægt og lyder til at være en pige i god trivsel.
I skal naturligvis være opmærksomme på at det godt kan ændre sig - hun vil sagtens kunne have perioder, hvor hun så pludselig har brug for mere søvn og her skal I naturligvis lade hende sove, ligesom hun så igen kan have en periode, hvor hun ikke sover så meget, men stadig trives, og det er helt okay :)
Håber ovenstående giver lidt ro, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske