Svar: Mad udfordringer
12. juni 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Mor i tvivl.
Tak for dit brev - jeg håber at det går lidt bedre, nu hvor jeg svarer dig i dag :)
Der er ingen tvivl om at når børn r syge, så kan alle ellers gode vaner ændre sig - det gælder både spisevaner og søvnvaner. Din datter vil helt naturligt søge brystet ekstra, når hun er syg - måske har hun kvalme, ondt i halsen, er generet i svælg og næse og det letter på symptomerne at få bryst. Måske er hun utryg over den nye situation - hun kender ikke til at være syg, kan ikke forholde sig til smerte og ubehag, ved ikke hvorfor hun udsættes for dette og hvornår det bliver godt igen - og så søger hun naturligt også brystet ekstra, fordi det er ekstra tryghed i en nu utryg situation...
Men når det er sagt, så er det naturligvis en god idé at du prøver at få lidt rigtig mad i hende og prøver at holde fast i at hun så vidt muligt ikke ammes alt for meget. For at imødekomme hendes behov for bryst og væske og samtidig også sikre plads til mere rigtig mad i maven, så vil jeg foreslå at du prøver med 4 amninger i døgnet lige nu. Derudover vil jeg foreslå dig, at du går lidt tilbage til grød og mos igen, fordi det er let for hende at spise, når hun er syg og det er dejligt for hende at blive madet, når hun selv mangler kræfter og netop skemaden er god til at sikre hende ekstra næring.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud) og frisk frugt i hånden at gumle på selv, og får også små bidder af ½ bolle med smør og ost i stænger. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (det må gerne være en middagsret fra frost eller glas) og tilbydes små bidder af rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: tilbydes en lille portion tykmælk eller lignende med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys, vand af kop og tilbydes også frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Aften 18: Familiemad - det kan være retter som lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, laks fra ovnen, - der skal være kød, fisk, grøntsager, katofler, ris, pasta og sovs. Maden skal smage af noget. Udgangspunktet er den mad du/I selv spiser - hun må dog også gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk som du køber på glas eller frost. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en lille portion godnatgrød
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover derefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så indgår der rigtig mange måltider i denne plan og det er netop vigtigt at hun får lidt og tit og ikke få og store portioner. Det er bedre at hun bare spiser ½ dl. skemad af gangen og sidder og gumler på lidt - så hun får lidt mad i maven og samtidig får hun så vand af kop - og så naturligvis de fire amninger som ligger jævnt fordelt over døgnet.
Start med mad i hånden, som hun selv gumler på og følg så efter med lidt på en ske. Prøv at vælge retter, som du ved at hun normalt er glad for og som hun så måske vil acceptere at spise lidt af. Prøv med både hjemmelavet og færdiglavet babymad, det gør ikke så meget, hvad hun får - det vigtigste er at hun spiser lidt :)
Rigtig meget held og lykke - håber denne dagsplan hjælper lidt videre på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske