Svar: Snart 7½ mdr.: Har stadig overhovedet ikke lyst til skemad
7. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Julias forældre
Tak for jeres brev og beklager svartiden denne gang.
Det er dejligt at der er sket en lille fremgang, siden I skrev til mig sidst - selvom det kan føles som et skridt frem og to tilbage, så er det stadig fremad og det er rigtig godt, at Julia nu begynder at ville smage lidt mere.
Jeg kan godt forstå, hvis I efterhånden er desperate og rigtig gerne vil have jeres datter til at spise, og jeg forstår godt overvejelserne bag, at hun nu får grød og mos i flaske. Jeg tænker dog at det er rigtig vigtigt at hun spiser rigtigt og ikke sutter og dier sig gennem sine måltider.
Som I selv er inde på, så er hun jo ammet rigtig meget og burde derfor have en ret veludviklet kæbemuskulatur. Hun burde derfor ikke have nogen problemer med at tygge og bruge sine kæber op og ned, og det kan derfor undre, hvorfor hun helst vil "drikke sin mad". Derfor tænker jeg faktisk at I burde få hende undersøgt af f.eks. en ergoterapeut, der har speciale i børn og mundmotorik, for at få tjekket om hun kan have brug for ekstra mundstimulation. Det er jo synd hvis vi kræver at lillepigen spiser og tygger, hvis hun mundmotorisk faktisk ikke er parat til det, så det synes jeg bør afklares. Dansk præmatur forening henviser til forskellige behandlere på deres hjemmeside og selvom jeres datter ikke er født for tidligt, så kan hun godt lyde til at have lidt samme udfordringer, som præmature børn nogle gange har madmæssigt.
Det er rigtig godt at hun er begyndt at ville komme lidt brødskoper, frugtbåde osv. i munden, så hun smager og undersøger maden og jeg vil faktisk anbefale jer, at I prøver at udnytte dette - og prøver at undgå skeen, fordi hun lige nu virker til at lukke munden, bare hun ser skeen nærme sig.
I kan prøve at lave en agurkeske - og ja, det lyder meget alternativt, jeg ved det godt, men nogle gange kan det faktisk virke. I kan skære en ske ud af en agurk og så prøve at made hende med denne. Altså agurken ned i grøden og så kan hun sutte det af agurkeskeen. På den måde får hun grød i normal tykkelse og spiser af en skål.
Det samme kan I gøre med f.eks. ristede rugbrødsbjælker, - komme dem ned i en skål med grøntsagsmos (det må gerne være mos fra glas, som I luner lidt) og så kan hun sidde og sutte lidt mos i sig på denne måde. Igen får hun mos i naturlig konsistens og som er alderssvarende, men kommer lidt væk fra skeen, fordi skeen er mad ...
Tanken er, at I ved at gøre dette i en periode kan få skabt en naturlig interesse omkring det at spise, at hun finder ud af at den grød eller mos der er i tallerkenen smager godt og er rar at få i munden. Og stille og roligt vil hun så være interesseret i at blive madet med en rigtig ske.
Det er på samme måde rigtig godt, at I selv smager på maden og viser hende at I spiser af samme mad som hende - så hun netop spejler sig i jer og oplever, at det at spise er spændende og rart. Hun må gerne sidde på jeres skød, hvis I føler at hun så spiser mere, hun må også gerne sidde i den høje stol.
I skal naturligvis holde øje med hendes vandladninger. Det er vigtigt at hun stadig tisser og der må ikke gå 6 timer uden tis i bleen, så mangler hun væske. Urinen skal heller ikke være gul og koncentreret, hun skal tisse klart. Om morgenen kan bleen godt lugte lidt, fordi der er mere tid i morgenbleen, men om dagen skal urinen være klar.
Det er vigtigt at I tilbyder hende vand og I må forsøge på forskellig vis. Det kan være af en tudkop, af den gammeldags slags, hvor vandet løber ud, når koppen tippes. Det kan også være af en kildevandsflaske - evt. med tut - som nogle børn synes er sjovere at drikke af. I må godt komme en skive appelsin eller lignende i vandet, så det får en lille smule smag - naturligvis økologisk, så der ikke er sprøjtemidler i skrællen.
Hvis I skønner at hun kan kapere det, så må I godt prøve at give hende en lille mikrobid af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), en godt kogt suppepasta, lidt ris med lidt sovs, et lille bitte stykke laks fra ovnen, lidt hindbær der er helt blødt eller lignende ind i munden på hende. Prøv at få det over i siden af munden, så hun med det samme får tygget lidt på det. Så hun også prøver at smage ganske lidt af noget med bid og prøver at bevæge det rundt med tungen i munden, - så små bidder, at hun ikke kan få det galt i halsen, hoster og sprutter ...
I må også gerne prøve at give hende f.eks. et stykke kogt blomkål eller broccoli i hånden, evt. med lidt smørsovs eller smeltet smør på - mange børn kan godt lide smagen af smør og så prøve at lade hende sidde og sutte og gumle på det. I kan hjælpe hende ved at holde det og lade hende slikke, smage og sutte imens I holder det og måske vil hun så selv tage det i hånden og gumle videre ...
Nogle børn ender jo med at springe "ske-stadiet" over og går næsten direkte til den fastere føde ... Men som jeg startede med at skrive, så synes jeg I bør få undersøgt om hun mundmotorisk er godt med og hvad hun kan klare :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske