Svar: Tvillinger vågner for tidligt om morgenen
7. juni 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev, dejligt at høre at I har været glade for mine dagsplaner og at I nu også har fået lyst til at skrive selv - velkommen til :)
Når jeg læser jeres brev, så får jeg indtryk af, at de udfordringer I lige nu har, især hænger sammen med at børnene ikke har nogen fast søvnrytme om dagen. Det lyder som om at de sover lidt på må og få og jeg ved godt at politikken godt kan være "vi putter dem, når de er trætte", hvilket i princippet også er rigtig nok, men netop i indkøringen kan børnene godt have brug for lidt faste tider, så tingene ikke skrider, både fordi de bliver ekstra trætte af de stimuli de får - og kan blive overtrætte, hvis ikke de puttes tids nok, ligesom de også kan se ud som om at de ikke er trætte, fordi de gladeligt følger med i alt det nye de sker, men hvor de rent faktisk har brug for at blive puttet og hvis de blev det, så ville de sove ...
Jeg tænker derfor at det vil give rigtig god mening, hvis I kunne prøve at tale med stuepædagogerne om, hvorvidt det kan lade sig gøre at putte børnene til nogenlunde faste tider i løbet af dagen - og de skal have mulighed for både en formiddagslur og en middagslur.
Samtidig skal I så hjemme forsøge at sikre dem et fast stå op tidspunkt om morgenen, fast tidspunkt de spiser morgenmad osv. Ligesom de også skal i seng til samme tid hver aften. Jo mere fast de kommer op og kommer i seng, jo lettere vil det ofte også være at skabe en nogenlunde ens rytme i løbet af dagen.
At jeres dreng vågner op med gråd om natten kan meget vel være stressbetinget på grund af vuggestuestarten og det at være adskilt fra jer. Selvom han har sin søster, hvilket naturligt giver en vis tryghed (en af fordelene ved at være tvilling), så mangler han jer og kan naturligt ikke forstå hvor I er eller hvor I går hen. Han ved heller ikke, hvornår I går igen. Og han kan godt drømme om adskillelse om natten og derfor vågne og være dybt ulykkelig. Det bedste I kan gøre er at vise ham at I er der, berolige og betrygge og give ham masser af fysisk kontakt. Jeg plejer at sige at "barnets forældredepot skal fyldes op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen".
Jeg er ret sikker på at en fast dagsrytme vil spille ind på børnenes tidlige start på dagen, og derudover kan I overveje om der skal et mørklægningsgardin på deres værelse. Det kan nogle gange gøre at de kan sove bare 20-30 minutter længere.
I skal også være opmærksomme på at de ikke sover efter kl 16. Hvis de kun sover en lur dagligt eller de er meget trætte efter en lang dag, så vil de godt kunne "powernappe" om eftermiddagen, når I kører hjem fra institutionen og netop denne powernap kan gøre at de vågner om morgenen. Det er igen vigtigt at de sover det de har behov for i institutionen, så de ikke har brug for at powernappe i bilen eller på cyklen på hjemturen...
Jeg håber I kan tale med pædagogerne om at finde en løsning, der vil være god for alle parter :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske