Svar: Dagssøvn og vane på pilatesbold
6. juni 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det lyder som den rigtige beslutning at gå over til flaske, forhåbentlig begynder hun nu at tage lidt på og det er rigtig dejligt at I kan mærke, at flasken har en god virkning på nattesøvnen. Stille og roligt skal hun naturligvis også lære at sove længere lure i løbet af dagen.
Det er naturligt at børn i 3-4 måneders alderen har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og begynder at indeholde flere stadier - og rigtig mange bør har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, hvorfor barnet så vågner op. Det er her en rigtig god idé at I med hænderne på hendes krop, prøver at lulle hende videre i søvnen igen. Nogle gange kan hun have behov for lidt ekstra mælk og sover derefter videre, ligesom det også kan være nødvendigt at trille hende, for at få hende videre i søvnen.
Jeres datter er også meget mere bevidst og meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun smiler bevidst - og I oplever sandsynligvis at hun slipper flasken, smiler, tager fat og sutter på flasken igen, en af jer kommer ind af døren til stuen, hvor I sidder og giver mad, hun slipper flasken, kikker efter den der kommer ind og har nu ikke mere lyst til at spise, men vil hellere smile, pludre, lege.
Hun kommunikerer mere bevidst, hun begynder at kluk-le, og elsker når I tumler med hende, kilder hende osv. Hun begynder at trille, ligger ikke længere stille, men flytter sig fra, hvor hun er lagt, hun sparker med benene, vil gerne støtte på sine ben, når I holder hende på skødet osv.
Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og alt hvad hun oplever lige nu, alle de ekstra stimuli hun får, skal bearbejdes når hun sover og derfor vil hun naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Hun kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom hun også nogle gange kan grine imens hun sover. Det er helt naturligt for alderen.
Det kan være en god idé at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen, og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil puttetidspunktet om aftenen flytte sig. Nogle børn sover så sent dagen igennem i denne alder, at de ikke er parate til sengetid før klokken måske er 22 - hos jer lyder det som om at I rammer det rigtige tidspunkt om aftenen og at det er lettere at putte hende der, så hold fast i den rytme I der har.
Men i løbet af dagen, vil det være rigtig godt at I nu arbejder på en rytme, med tre lure dagligt. Og samtidig skal de perioder, hvor hun er vågen, så være aktive perioder, hvor du hjælper hende med at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, så hun bliver kørt træt og således er parat til at sove, når hun så efterfølgende puttes. I skal være opmærksomme på, at I måske putter hende lidt for tidligt, fordi I ser at hun gaber og tænker at så skal hun sove, men med den alder hun har, kan det at gabe godt være udtryk for at hun kede sig og i stedet skal aktiveres lidt mere. Når hun så efter 20-30 minutter puttes, så er hun måske mere parat og vil så ikke vågne så hurtigt.
Nogle børn har stadig i jeres datters alder en velfungerende moro-refleks. Det er hendes faldrefleks og den kan gå igang, lige der, hvor hun er ved at falde i søvn. I vil kunne se at hun spjætter og det vækker hende og hun bliver ked af det og kan være svær at få til at sove videre. Det kan her hjælpe, hvis I kan stå ved hende, holde hænderne på hende og med jeres hænder hjælpe hende til ro, ligesom det også kan hjælpe at svøbe hende, putte hende i en sovspose og lignende, så hun føler sig omsluttet - men det kan naturligvis være lidt varmt nu hvor sommeren og solen tager mere over ... Et svøb kan ligesom hjælpe barnet med rent fysisk at holde sammen på sig selv - det virker som når I sidder og holder hende i jeres favn og vugger hende på pilatesbolden.
Når I skal lære hende at sove uden at I hopper på pilatesbolden, så vil det være rigtig godt at I prøver at hoppe mindre og mindre, så I kun hopper, når hun er ked af det, men ellers holder pause. Lidt samme princip, som jeg har beskrevet i forhold til at lære at sove uden at barnevognen skal trilles hele tiden.
Og når I skal lære hende at sove uden at være i favn, så er det vigtigt at I forsøger at flytte hende fra jeres favn, lige inden hun sover helt. Jvf. tidligere svar til jer om, hvordan I skal se på hendes øjne, lytte til hendes vejrtrækning og forsøge at flytte hende der, hvor hun er døsig og ikke sover helt.
Så altså starte med at hoppe mindre og mindre, lære hende at sove uden at være i konstant bevægelse og stille og roligt lære hende at sove, uden at hun behøver være i jeres favn, men hvor I naturligvis stadig skal være der, lade hende mærke at I er der, holde hænderne på hende osv.
At I nu er gået over til at give flaske, kan godt være en god mulighed, for at lære hende at falde i søvn i seng eller barnevogn i stedet for pilatesbolden. I kan give hende flasken i sengen eller i vognen og I lærer hende derfor at falde i søvn, der hvor I ønsker hun skal sove - hun får ikke det skift, som hun oplever lige nu, hvor hun flyttes fra favn og ned i seng. Hvis I vil prøve med flaske i sengen, så bør I elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme et lille sammenrullet håndklæde, en pude eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op i hovedenden. Hun er for lille til en hovedpude.
Det vil stadig være rigtig godt med mælk inden hun skal sove, så mælken indgår som en fast del af hendes putteritual og derudover tænker jeg også at tiden arbejder for jer. Rytmen for dagen vil naturligt ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Både fordi hendes søvn og søvnens sammensætning ændrer sig, men også fordi hun stille og roligt kommer igang med skemad og en mere fast rytme for dagen, hvilket naturligt også vil påvirke hendes søvn positivt :) Hvor lang tid der går er svært at sige, for mange faktorer spiller ind - men der sker hele tiden ændringer, og hvis I forsøger at arbejde på en 3-lurs-rytme, med god aktive vågne perioder ind i mellem, evt. med et bad mellem formiddagslur og middagslur, og derefter flaske at sove på, så er I godt på vej.
I fortæller at hun lige nu sover fra ca 20-21 til 02/03 - det er meget flot - og faktisk mere end man kan forvente af hendes alder, så det skal I nyde. Det betyder dog, at når hun sover så langt et søvnstræk om natten, så skal hun naturligt spise mere i løbet af dagen og vil derfor sove mindre i dagtimerne.
En rytme kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre, får evt. en lille flaske ekstra at vågne på, når dagen starter.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Kan få et bad, når hun våger - og badet må gerne ligge 1-1.5 time før hun puttes til middagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3 lur
Aften: Flaske - Nogle børn har brug for at spise lidt hyppigt om aftenen og det er okay. På den måde fylder hun sig lidt ekstra op til natten. Flaske gives naturligt som del af putteritualet
Sen aften eller først på natten: Flaske
Midt nat: Evt. flaske - det afhænger af rytmen.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske