Svar: Mælk og forstoppelse - 15 mdr.
6. juni 2013
Alder:
15 mdr.
Kære Rikke
Jeg har også hørt, at især sødmælk kan give risiko for forstoppelse, og at det nogle gange kan være en idé at skifte over til letmælk i stedet.
Jeg har forsøgt at finde ud af, hvorvidt der er evidens for at sige at komælk generelt kan virke forstoppende og det er svært at finde noget præcist omkring dette.
Jeg kan se at Sundhedsstyrelsen i deres vejledning om kost til patienter i ernæringsmæssig risiko, skriver at der ikke er noget der tyder på at mælk virker stoppende, når det indgår i en blandet menu. Og det anbefales at patienterne stadig opfordres til at drikke mælk, fordi det giver både energi og væske - begge dele er med til at behandle forstoppelse. Derudover anbefales at man dyrker motion og er fysisk aktiv.
Der er naturligvis tale om noget andet, når det er børn og som udgangspunkt raske børn. I forhold til forstoppelse, så er der dog, uanset om man er barn eller voksen, evidens for at anbefale syrnede mælkeprodukter. De kan være med til at stabilisere den normale tarmflora og dermed holde maven igang naturligt. På samme måde kan nogle børn også have glæde af at få mælkesyrebakterier som en kur - det kan være BioGaia eller Bifiform mini-dråber - det kan I prøve at tale med lægen om.
Generelt tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du drøfter situationen med lægen - også når jeres dreng har døjet med forstoppelse så længe og lyder til at have haft behov for Movicol i længere tid.
Du skriver ikke hvor meget mælk eller hvilken type mælk din dreng drikker, hvis han drikker meget mælk, så kan du godt prøve at sætte hans indtag lidt ned og i stedet forsøge at tilbyde mere varieret kost. Du kan også godt give ham surmælksprodukter, for at se om det kan have nogen effekt. Det anbefales at han, med den alder han har, tilbydes mindst 350 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt, ligesom han også skal spise ost, sovs osv. så hans behov for kalk bliver dækket.
Jeg synes ikke du skal fjerne mælk fra hans kost, uden at drøfte det med lægen, - men du kan godt prøve at nedsætte drikkemælken og øge hans indtag af surmælksprodukter, for at se om det vil gøre en forskel hos jer :)
Du kunne også tale med lægen om muligheden for at få en henvisning til en diætist, der måske kan hjælpe jer med at sammensætte en kost til din dreng, som både sikrer ham de næringsstoffer han har behov for og som samtidig gør at han ikke har så store problemer med forstoppelse.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske