Svar: Vand eller modermælkserstatning til allergidisponeret dreng
23. juli 2003
Alder:
5 mdr.
Kære SB
Man taler om dobbelt forældredisposition, hvis begge forældre har/har haft svær behandlingskrævende atopisk sygdom (f.eks astma, børneeksem eller sikker fødevareallergi).
Til børn med særlig risiko for udvikling af allergisk sygdom anbefaler Sundhedsstyrelsen blandt andet amning til barnet er 6 mdr og hvis amning ikke er mulig eller tilstrækkelig i denne periode gives Nutramigen eller Profylac.
Efter de første 6 mdr. kan man give almindelig komælksbaseret erstatning, som til andre børn.
Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde "højallergene" fødeemner som f.eks æg, fisk, skalddyr, bælgfrugter, citrusfrugter, nødder og jordbær. Det anbefales derfor at barnet efter 6 mdr´s alderen introduceres et af gangen i små mængder, når barnet er kommet godt igang med overgangskosten.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at alle allergidisponerede spædbørn ernæres som andre børn uden specielle kostrestriktioner. En unødvendig og langvarig diæt kan medføre risiko for fejlernæring og kræsenhed.
Sundhedsstyrelsen anbefaler endvidere at barnet, hvis det får betydende symptomer på allergi, altid bør vurderes af en læge og at man aldrig selv sætter sit barn på diæt.
Udfra Sundhedsstyrelsens anbefalinger mener jeg at du kan give din søn mad og drikke som alle andre børn fra 6 mdr´s alderen. Jeg synes ikke at du skal give ham erstatning i stedet for vand, da du jo også ammer ham og modermælk er godt. Vand er fint som tørstedrik, men modermælk og/eller erstatning er stadig den vigtigste mælketype frem til 9 mdr´s alderen.
Håber ovenstående var fyldestgørende nok
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske