Svar: Morgenmad - 15 mdr.
6. juni 2013
Alder:
15 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Du må godt en gang imellem lave en omelet eller æggekage til din dreng og du kan evt. gøre denne lidt sundere og mere varieret ved at variere tilbehør som brød, grøntsager osv. Du kan komme forskellige grøntsager som gulerod, spinat, peberfrugt, kogte kartofler eller lignende i en omelet, ligesom du også kan tilsætte forskellige former for kød, - skinke, pølse osv.
Ellers er det stadig en rigtig god idé med grød, hvis du kan få ham til at spise dette. Du kan gøre f.eks. havregrød mere interessant ved at komme frisk revet æble på, tilsætte lidt rosiner eller lignende.
Han må også meget gerne få havregryn med lidt sukker og mælk, så han spiser det uden at det er kogt til grød.
En anden mulighed kan være "Mini Fras", der er udarbejdet sammen ved Viffos (Videnscenter for fødevarer og sundhed) og som serveres med f.eks. lidt letmælk. Der skal ikke sukker på.
Der findes mange forskellige morgencerealier på markedet og du skal se dig godt for, for mange af dem har et meget højt sukkerindhold. Du bør derfor vælge produkter, som har max 10 gram sukker pr. 100 gram.
Du kan også give ham tykmælk, cultura, ymer og yoghurt. Igen gælder at du skal se på sukkerindholdet og det anbefales at vælge neutrale produkter og så selv tilsætte frugt og bær, ligesom man også kan komme rugbrødsdrys, mysli og lignende på.
Forskellige former for brød - gerne fiberholdigt brød uden hele kerner vil også være rigtig fint om morgenen. På brødet bruges smør eller et smørbart produkt og det kan serveres med ost, lidt marmelade eller lidt frugt.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og forsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske