Svar: Ensidig kost og måske kræsen?
5. juni 2013
Alder:
4 år, 9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen tilbage - hvor dejligt at høre fra jer igen:)
Mads lyder til at trives, han er en stor dreng, der naturligt har sine egne meninger og som naturligt selv vil bestemme, hvad han putter i munden og hvad han ikke gør. Og jeg får lidt på fornemmelsen at det med mad generelt fylder meget hos jer. Du fortæller at du har PCO og derfor har sat dig rigtig meget ind i det med kost, du fortæller at I har forsøgt rigtig meget i forhold til at få ham til at spise, du har talt med ham om vigtigheden i at spise sundt og varieret, om at han skal spise den mad der er på bordet, du prøver at lokke med forskellige ting, forskellige fødevarer og snacks - i håb om at mere glider ned ...
Og Mads ved godt, at når han lukker munden og skubber tallerkenen væk og erklærer "det kan jeg ikke lide", så gør det noget ved jer forældre. Det er noget I reagerer på - I diskuterer det hen over bordet, I lokker med belønning, I sender ham i seng osv. osv. En masse forskellige reaktioner får han og det i sig selv er naturligt rigtigt spændende at udforske. Og jeg tænker et eller andet sted, at det er vigtigt at I prøver at tage det mere afslappet.
Det betyder ikke at han kun skal leve af remoulade-madder, men det er vigtigt at I prøver at angribe det med maden fra lidt flere sider og måske på en ny måde.
Da han er glad for rugbrød og remoulade, så kunne det være en idé at I sammen med de retter I laver, også servere en skive rugbrød eller en klat remoulade. Hvis han får en ½ skive rugbrød sammen med sin varme mad, så kan han spise sin rugbrød og hvis han vil have mere, så kan I sige "det må du godt få, men du skal lige spise lidt af din frikadelle også" eller lignende. så der på den måde er lidt regler for hvordan det foregår når han spiser. Han får lidt af det han godt kan lide, og I ved at han ikke er helt tom i maven, når han rejser sig fra bordet, men I har nogle regler for hvad det er man spiser til f.eks. aftensmaden.
Det vil også være en rigtig god idé at I lader ham være med til at hjælpe mad. Det vil være en god idé at købe en børnekogebog, men børnevenlige opskrifter og hvor han kan være med til at lave mad, være med til at bestemme, hvad I skal have at spise. Når han er med til madlavningen, så får det naturligt en anden betydning også at spise maden og han vil evt. smage undervejs. I hvert fald kan I godt opfordre ham til at han er med til at smage maden til - skal der mere salt eller anden krydderi i kødsovsen osv. Så han deltager aktivt.
Han kan på samme måde sagtens være med til at skrælle grøntsager, skære i stykker osv. så han er med til at lave salatskålen og bestemme hvad der skal i salaten - salat, grøntsager, frugtstykker, nødder osv. Der kan være meget forskelligt spændende.
Det er vigtigt at der er en god stemning ved bordet. Og jeres fokus skal være på alt andet end hvad han spiser og hvordan han spiser. Det kan være en god idé at han ikke længere sidde for bordenden, men rykkes ned langs siden af middagsbordet, så alles øjne ikke er rettet mod ham, når det er spisetid.
Det er også rigtig fint at du bliver ved med at servere lidt forskelligt sammen med hans rugbrød f.eks til frokost, så han ser det igen og igen. Jo mere han møder de forskellige fødevarer, jo større er sandsynligheden for at han smager. På samme måde er det vigtigt at han ser at I spiser forskellige ting og at I nyder forskellig mad.
Det er også rigtig vigtigt at du/I ikke overhører hans "jeg er sulten". Når og hvis han kommer og siger sådan, så skal I give ham mad og han skal have rigtig mad, god mad. Hvis I beder ham vente lidt "nu må du lige vente, vi skal spise om ½ time", så er han ikke længere sulten, når I sætter jer til bords. Han skal have mad, når han beder om det og sund mad - han skal alså ikke have en kiks eller andet, der fylder i maven og som ikke giver næring - han skal tilbydes god mad.
Nogle børn vil i jeres drengs alder ikke bryde sig om mad der er rodet sammen - de kan ikke lide sammenkogte retter, de vil ikke spise lasagne og lignende, hvor tingene er blandet. Derfor kan det være en god idé at give ham mad, hvor maden er adskilt på tallerkenen og evt. i rum, så der ligger lidt forskellige fødevarer i de forskellige rum og så må han spise lidt af det, han nu synes.
I må ikke lyve for ham - I må ikke sige "det er ikke fisk, det er kylling", hvis det rent faktisk er fisk. I skal være ærlige, så han kan stole på jer, ellers tør han ikke spise det en anden gang, fordi han ikke ved om han kan stole på det I siger.
Og så skal I naturligvis være opmærksomme på hvor meget sukker han indtager - tørret frugt, saftevand, slik og lignende søde sager fylder i maven og fjerner lysten til den rigtige mad og det er forbudt at bruge slik og søde sager som belønning. Det er vigtigt at I ikke siger "hvis du spiser dine kartofler, så får du slik bagefter". Det er med til at inddele maden i to kategorier, nemlig de usunde og lækre og det sunde og mindre lækre. Og det skal ikke være sådan - det skal helst være sådan, at det sunde er ligeså lækkert.
Og så kan det også være en rigtig god idé at gøre det sunde tilgængeligt. Hvis du skræller gulerødder, skærer agurk ud, frugt ud osv. og stiller det frem, så det er i mundrette stykker, så vil han sandsynligvis spise mere af det. Jo lettere det er at få fat i, jo lettere glider det ned :)
Jeg håber I kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske