Svar: Vil hverken tage sut eller flaske
4. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Når din dreng bliver 10 måneder, så behøver han kun 2 amninger eller flasker i døgnet, og da du ammer, og det lyder som om at det går rigtig fint med det, så er der ingen grund til at han behøver få en flaske.
Du kan sagtens amme ham de to gange, selvom han starter i dagpleje. Han kan inden sin middagslur blive tilbudt lidt mælk af en kop og så kan du stadig amme ham aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Han behøver således ikke få hverken bryst eller flaske i løbet af dagen, når han skal i dagpleje.
Amingerne vil stille og roligt blive trappet ned. Lige nu, hvor han er 7 måneder, vil det ofte passe med fire amninger, der ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften - præcist som du beskriver:) Når han bliver 8-9 måneder vil det være rigtig fint med 3 amninger f.eks. inden middagslur, aften og sen aften, og når han så bliver 10 måneder, så kan amningen inden middagsluren forsvinde og han ammes så f.eks. aften og sen aften.
Du skal ikke give ham mme af kop, når han ammes fire gange i døgnet og får sit behov for mælk dækket på denne måde. Han kan få vand af kop og vand er den bedste tørstslukker. Udover den mælk han får hos dig, skal han naturligvis stadig have mælk i sin grød og mos. Hvis du giver ham mme af kop i stedet for vand og ammer som du plejer, så får du ikke skruet ned for hans mælkeindtag og det er netop vigtigt at han får sin mælk, men ikke får for meget mælk:)
Når han bliver 9 måneder kan han tilbydes lidt mere komælk og kan således begynde med lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen, ligesom han også kan spise mere ost osv. Det tæller alt sammen med i mælkeregnskabet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske