Svar: Lægge til rette for søvn
4. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Lisbet
Tak for dit brev - jeg skal prøve at uddybe og det er rigtig fint at du stiller mere konkrete spørgsmål, jeg skal prøve at svare så godt jeg kan, selvom intet jo er helt simpelt, rigtig mange ting spiller ind.
I forhold til at få børn til at sove og søvnproblemer, så er noget af det de fleste forældre kæmper med, det jeg kalder for et søvnassociationsproblem og det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer. Det betyder at jeres dreng er blevet uhensigtsmæssig afhængig af nogle bestemte vaner eller ritualer, når han skal sove. Han kan f.eks. være uhensigtsmæssigt afhængig af flaske eller bryst eller han kan være afhængig af din favn - så han ikke kan sove, uden at du er der, vugger ham og han kan dufte dig, mærke dig osv. Hvis han f.eks. falder i søvn i din favn eller falder i søvn i din seng ved siden af dig og flyttes til sin egen seng når han sover, så vil det godt kunne være svært for ham at sove sammenhængende. Vi vågner nemlig alle sammen mellem 10-20 gange hver nat og registrerer i vores underbevidsthed at alt er, som da vi faldt i søvn - hvis det er det, så sover vi trygt videre, men hvis det ikke er det, så kan vi ikke sove.
Jeg plejer at sammenligne det med at du f.eks. falder i søvn ved siden af din mand/kæreste og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op, sad og læse avisen eller lignende.
Når du putter jeres dreng, har ham i din favn, eller ligger sammen med ham i din seng og han falder i søvn på denne måde, så lærer han at det er sådan det skal være, når han skal sove. Og når han så efter lidt tid vågner op, fordi han skifter søvnstadie, så bliver han naturligt urolig, fordi han oplever at du ikke er der, at du pludselig er forsvundet. Derfor er det vigtigt at han nu lærer at sove uden at have flaske eller bryst i munden og uden at være i favn - han skal lære at sove i sengen, hvis det er der I ønsker han skal være om natten.
Det betyder ikke at han skal græde sig i søvn og være oprigtigt ked af det. Hans skal stadig puttes med nærhed og masser af tryghed. Og nogle gange kan det være en rigtig god idé at tage den ene side af tremmesengen og koble sengen til jeres seng. På den måde kan I stadig være ved siden af ham, ligge hos ham, lægge en hånd på ham, berolige og betrygge - men han falder i søvn i egen seng.
Andre gange kan man vælge at lade ham falde i søvn i dobbeltsengen, og så lade ham ligge indtil sen aften, hvor du selv går i seng og først flytte ham der - men stadig lade ham mærke dine hænder, nærhed osv. så han kan mærke at du er der og føler sig helt tryg. Hvis du ammer om aftenen, kan det være rigtig dejligt for ham, at falde i søvn på denne måde, fordi det også forhindrer at han får et skift, som han måske ikke bryder sig om.
Nogle børn har rigtig svært ved det skift der er mellem at få flaske (eller blive ammet) og derefter blive puttet fra favn og ned i sengen. De bliver kede af det, føler sig utrygge og bryder sig ikke om at putteritualet på den måde afbrydes. Og her kan det så være en god idé at give flasken i sengen, så han får lov til at falde i søvn, hvor han ligger og dermed ikke oplever at blive flyttet. Men stadig er det vigtigt at flasken fjernes før han falder i søvn, så han ikke er afhængig af den for at sove - I skulle gerne nå dertil, hvor han får flasken, slipper den, smiler til dig, triller om på siden og sover. Det samme, hvis du lægger dig og ammer ham i din seng, han skal nå dertil, hvor han slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn.
Med den alder han har, vil det være passende med to amninger eller to flasker dagligt - ialt 400 ml og I må prøve at vurdere om det vil være bedst at han får flaske inden middagslur og aften eller om det vil være bedre at flaskerne ligger aften og sen aften - og hvis du stadig ammer ham en gang i døgnet, så bør han kun få 1 flaske. Du kan naturligvis også vælge at skrue hans indtag af flaske ned, så han inden middagsluren, når han passes af far får f.eks. 100 ml af en flaske og derefter puttes og om aftenen kan du så amme ham aften og sen aften eller du kan give flaske, som du synes det passer bedst.
Jeg tænker at jeres dreng græder, fordi han er vant til at blive ammet i søvn og det bliver han ikke længere - det er anderledes, når far putter ham og de to skal naturligvis nu finde ud af en ny måde at putte på. Det er rigtig fint, for de nye rutiner fra dagen kan naturligt også overføres til aften og nat :)
Han kan også græde om dagen, fordi han er træt og fordi han lige nu har en alder, hvor han naturligt vil kæmpe lidt imod søvnen - han vil hellere lege, underholde, opleve og vil ikke sove. Og derfor protesterer han, når far vil putte ham. Det er derfor jeg ofte anbefaler at man med børn i denne alder, sætter dem i barnevognen og triller en tur, fordi de så starter med netop at opleve, men samtidig bliver lullet trætte, når man kører og når man så ser at de har svært ved at være vågne, så lægges de ned og hjælpes på den måde til at sove.
Jeg håber at dette hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske