Brev:
Lægge til rette for søvn
4. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Lægge til rette for søvn
Hej igen.
Jeg har næsten lige skrevet.. og blev da også klogere. Men det er godt nok svært at spørge, og at vide hvilke oplysninger man skal give.. Forsøgte mig også på lidt mer overordnede spørgsmål, men her følger nogle opfølgningsspørgsmål som handler om at lægge til rette for søvn, gøre det til noget barnet gerne vil.
Vi har problemer med søvn om dagen, vores søn kan godt sove i vognen, men nogen gange er det jo ikke optimalt at skulle ud at gå. Når far skal lægge ham til at sove om dagen hvor han er hjemme så græder han altid lidt. Nogen gange lidt mer eller meget (vugges i armene og far synger), og nogen gange falder han i søvn i fars arme foran tv (børnekanalen) med vælling uden gråd (han drikker maksimalt 2.5 dl vælling om dagen). Hvordan ser et putteritual om dagen ud?
Da mor var hjemme blev han altid ammet til søvns, men nu vil jeg jo heller ikke amme ham mere om dagen så jeg er i samme båd som far.. Når han græder i fars arme når han skal sove... hvad er det et udtryk for? Der er han jo tryg.. Græder han måske bare inden han skal overgive sig eller er det et tegn på noget dårligt, såsom utryghed ved at skulle sove (her tænker jeg på at det kan hænde i barnevognen, hos far eller hos mor).
Det virker også som om han ikke vil ligge i sin seng og sove.. Fordi han vågner op liggende i min seng...? Han sover faktisk bedre ved at ligge i vores seng når han bliver puttet om aftenen. Hvad kan vi gøre for at han bedre skal kunne lide sengen? Vi leger nogen gange derinde, så han virker egentlig godt at kunne lide den (den står ved siden af vores). Nu ammer jeg om aftenen når han skal sove, men har læst om flaske i sengen, skal vi prøve det? Jeg kan ikke helt gennemskue hvornår det er du anbefaler det? Han kan jo godt drikke vælling, men det er ikke sådan at han vil have en liter om dagen. Jeg ved heller ikke om han bliver så vældig søvnig af det..
Med venlig hilsen
Lisbet.