Svar: Amning, skemad og søvn
4. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har nu, så vil det være passende med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler at disse fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at tiderne kan være ca kl 05, 12.30, 20, 23.30 og at du således kan arbejde på at jeres lille dreng sover 5-6 timer uden mælk - altså fra midnat og til næste morgen tidlig.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får mad og væske nok i løbet af dagen - og igen, det er også en forudsætning for at indtage mælk mad nok om dagen, at han ikke ammes hele natten - tingene hænger jo sammen.
Det er vigtigt at du forsøger at følge en nogenlunde fast rytme for mad og søvn i løbet af dagen. Og det starter med at I står op til et fast tidspunkt hver dag. Hvis I har et fast stå op tidspunkt, så vil du lettere få plads til de forskellige måltider og du vil også kunne putte ham til nogenlunde fast tid dagen igennem.
Et måltid varer mellem 15-30 minutter, alt efter hvor meget han spiser og hvor sulten han er. Og derudover bruges hans vågne perioder på at lege, pludre, tumle omkring osv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Powernapper ikke og ammes ikke om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Mere og mere udgangspunkt i familiemaden, det kan være ris med sovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. Mad der smager af noget og mere mad med bid. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt evt. fra begge bryster og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Ud over at hans indtag af mad og væske om dagen skal sikres, så er det også vigtigt at han ikke falder i søvn med dit bryst i munden. Det er vigtigt at han lige når at registrere at han ligger i sin seng og falder i søvn der. Det vil hjælpe ham til at kunne komme videre i søvnen, hvis og når han vågner om natten.
Da han sover på eget værelse, så vil det naturligvis kræve en del af dig om natten, fordi du sandsynligvis vil være nødt til at stå op og skal hjælpe ham med at finde fysisk ro, blive lagt på den anden side, få nærhed og fysisk kontakt, lulle ham i videre ind i søvnen i sengen. Hvis han sov i soveværelset og hans seng var koblet til din, så kunne han ligge i egen seng og du kunne lægge en hånd over på ham, så han kunne mærke dig og du behøvede ikke selv stå op :) Hvis du alligevel ender med at have ham hos dig og ammer ham flere gange i løbet af natten, så kunne det måske være en idé at fjerne tremmerne fra den ene side af hans seng og koble jeres senge sammen, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men det er også helt fint at forsøge at lade ham være på eget værelse, når han nu er der og sover der.
Hvis han tydeligt har brug for din favn og din nærhed, så må du tage ham op og berolige ham og hele tiden så prøve at lægge ham tilbage i egen seng igen, så han lærer at det er i sengen han skal sove.
Hvis han tydeligt har brug for brystet, så må du give ham det, men gøre det kortvarigt, så han ikke fylder sig med mælk og stille og roligt trække brystet til dig, så han lærer at sove uden. Og så der igen skabes plads i maven til mere rigtig mad, så han fra morgenstunden også begynder at spise mere og så mætheden skabes hele dagen igennem.
Far kan evt. prøve at tage over om natten, da han ikke dufter af mælk og derfor ikke giver samme lyst til at die, som du gør ... Far kan give lidt vand, hvis jeres dreng virker tørstig.
Hvis du ammer ham om natten og I ligger sammen og han nu skal lære at sove uden at blive ammet natten igennem, så er det en god idé at du, når han søger brystet, giver ham det, men stille og roligt skal du trække brystet til dig. Du skal prøve igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så vil det være godt, at du stadig har ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig og derefter så kan komme tilbage til sit værelse ...
Hvad der vil fungere bedst og hvordan det bedst kan løses er individuelt, men jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvordan I kan komme lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske