Svar: Selektivt spisende
4. juni 2013
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med tilbage :)
Det er som udgangspunkt vigtigt at din datter nu får mad, som I andre spiser. Maden skal tage udgangspunkt i familiemaden og det er vigtigt at du laver børnevenlige retter. Det kan i forhold til din datters alder være forskellige retter med hakket kød, - frikadeller, karbonader, farsbrød, millionbøf, kødsovs, lasagne osv. Det kan være retter med fisk - laks fra ovnen, fiskefrikadeller, stegt torskerogn, lys fisk som torsk, hellefisk eller lignende lavet på panden eller i ovnen, det kan være rødspættefileter osv.
Sammen med kød eller fisk skal hun have forskellige grøntsager, kartofler, ris og pasta. Grøntsager kan koges eller bages i ovnen. Og sammen med disse ting skal hun have sovs. Sovs giver god smag, det "smører" så maden er lettere at spise og det tilfører hende også ekstra fedtstof. Sovs kan være forskellige grøntsagssaucer, det kan også være smørsovs, brun sovs, hollandaise-sovs, bearnaise-sovs, hvid sovs, ostesovs, karrysovs osv. Der er masser af muligheder.
Og når du feks. skriver, at du kan få hende til at spise klumpet kartoffelmos men ikke kartofler i stykker - så er det helt fint. Men det du skal gøre er at mose kartoflerne med sovs, give hende dette med gaffel eller ske og hun kan så selv spise f.eks. frikadellen i stykker ved siden af. Hun skal altså have mad, der er det samme som I spiser, men hvor konsistensen tilpasses hendes alder og hvor du hjælper hende med noget af det og hun selv spiser noget andet.
Hun skal ogås have brød, frugt, bær osv. Men det skal ikke serveres som erstatning for ikke at spise den anden mad. Hun skal have dette som små mellemmåltider der ligger imellem hendes hovedmåltider.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes også gerne lidt frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover ca 1 time som nu
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg - du må her gerne supplere med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende ved siden af rugbrødshapserne - og du må også meget gerne give hende grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være mos fra glas eller det kan være en rest fra aftensmaden, hvis I f.eks har fået lasagne om aftenen, så kan hun også tilbydes dette til frokost). Du skal være opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg. Vand af kop.
Tilbydes en kop mælk og evt. en banan og puttes til middagslur kl ca 14
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Tilbydes en lille portion tykmælk eller lignende med revne æbler, frugtmos mv. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad - der skal være mad i stykker og også moset mad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød og vand eller mælk af kop
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Jeg ved fra dine tidligere breve at jeres datter har haft lidt mundmotoriske udfordringer og jeg tænker at dette stadig godt kan gøre sig gældende. Det er derfor helt okay at du stadig vælger at give hende lidt mere skemad og mindre mad i stykker, så hun får den mad og dermed næring, som hun har brug for. Hos jer lyder det derfor også som en god prioritering f.eks. at give hende en middagsret fra glas eller frost med i vuggestuen, som hun kan få sammen med sit brød til frokost, så hun ikke kun spiser brød med smør, men også får andre fødevarer. Og det er langt at foretrække at give hende mad fra glas eller frost, i stedt for at hun får kiks og frugt.
Hun skal stadig have D-vitamin dagligt, om hun har behov for jern ... måske. Du kan overveje om du skal gå over til at give hende en daglig multivitaminpille, som sikrer hende lidt af de forskellige vitaminer og mineraler. Du skal knække den i kvarte, så hun ikke kan få den galt i halsen. Tal også med lægen, hvis du synes hun spiser meget selektivt og ikke får den næring hun har behov for. Tal også med lægen om, hvorvidt hun kan have brug for mundmotorisk stimulation.
Det er rigtigt at fisk er vigtigt og det er at foretrække, hvis du kan få hende til at spise forskellige typer af fisk. Du kan med fordel prøve med forskelligt fiskepålæg - du kan prøve med sildepostej, rognguf, makrel i tomat, stegt torskerogn, tunsalat. Nogle børn kan også rigtig godt lide sild af forskellige slags - marinerede sild, stegte sild, karrysild, nogle børn kan godt lide kippers. Du kan også prøve med lidt laks, graved laks eller kold- eller varmrøget laks ...
Man skal naturligvis være lidt varsom med røgede og salte fødevarer, men lidt af det må hun gerne få og måske hun netop vil synes om smagen af disse forskellige ting:)
Hvis det er svært at få hende til at spise fisk og I generelt ikke spiser fisk hjemme hos jer, så tale med lægen om hvorvidt det vil være godt at give hende fiskeolie. Det er som du skriver, vigtigt for hendes hjerne :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske