Brev:
Selektivt spisende
4. juni 2013
Alder:
12 mdr.
Selektivt spisende
Kære Helen.
Jeg er lidt forundret over min datters forhold til mad, hun har aldrig været den der bare spiser alt der bliver serveret, så nu begynder jeg at være i tvivl om hvornår jeg skal lade være med at tilbyde noget andet, hvis hun ikke spiser det der er på bordet. Hun har været lidt sen til det med at spise, men fornemmer hun godt kan spise mad i stykker, men måske hun foretrækker moset skemad stadig. Vægten er 8 kg / 70 cm, vægten har ikke ændret sig de sidste måneder – men hun er også mere aktiv nu siden hun begyndte at kravle/rejse sig for ca 2 mdr siden .
Eksempel 1: frokost med rugbrød m/smør + pølse + agurk ved siden af. Hun spiser så kun agurken. Synes det er lidt for lidt og har held med nogle kiks i stedet (ja nogle uden en masse sukker)
Eksempel 2: frokost med rugbrød m/smør, + pølse, ærter/majs ved siden af. Spiser intet, men en banan og bær glider ned…
Eksempel 3: aftenmad frikadeller + gulerod + kartoffel. Hun spiser frikadellen, guleroden ser ud til ikke at være kogt nok for hende, kartofler i tern: nej dem gider hun ikke, (nogle gange spiser hun nemt mere end en hel), så moser jeg den med gaffel+lidt youghurt: duer heller ikke, så går jeg hen og laver kartoffelmos - en klumpet en, den spiser hun så!
I øvrigt er hun stadig træt tidlig formiddag og vi vækker hende stadig efter ca 1 time 10-11, så hun igen kan sove eftermiddagslur ca kl 14. Så rytmen her er sådan set fin nok, hun sover dog knap så godt i vuggestuen (måske for meget uro selvom de prøver at finde ro til hende) og vi må ofte vække hende når vi henter hende ca. 16 og har så af og til en ked af det træt pige med hjem, hvis hun f.eks. først er faldet i søvn kl 15 selvom de har prøvet at lægge hende kl 14. Morgenmad er havregrød. Formiddag frugt og brød. Middag rugbrød med tilbehør. 2xEftermiddag youghurt, brød, frugt eller andet. Aftensmad – prøver at hun får det vi andre får, men måske jeg skal vende lidt tilbage til mere kartoffelmos som tilbehør. Aftengrød.
I vuggetuen har hun også en mening om hvad hun vil spise eller ikke, så hun har eget rugbrød med, hun elsker ofte en god smørmad – ja har længe fået en skive ost ovenpå, men det er ligesom om hun nu ikke gider osten mere. Og er der andet pålæg på eks. Leverpostej spiser hun det ikke! Så når hun er hjemme efter vuggestuen forsøger jeg at sørge for at hun får spist noget kød, frugt og grønt, selvom det ikke altid lykkedes. For jeg kan jo fint have lavet en eller andet ret, hvor der er mad i stykker og også noget moset-skemad, men hvor hun bare ikke vil spise det. Frisk frugt, grød og brød spiser hun som regel fint. Skal jeg stoppe med jerndråberne eller vil hun have brug for lidt xtra en gang imellem?
Så jeg tænker også lidt på fisk, da det ikke længere glider så nemt ned og øv -fiskedellerne gider hun ikke mere – og det kan hurtigt smages hvis jeg gemmer fisk i andet mad. Så skal vel have fat i noget smags-neutralt jeg måske kan komme i kartoffelmosen. Tænker især på at hun vel nok rigtig har brug for fisken, da hun jo også slæber rundt på nogle forandringer i hjernen - som vi dog heldigvis intet mærker til pt.
Hilsen