Brev:
Madfornægter på 7½ måned
3. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Madfornægter på 7½ måned
Kære Helen!
Vores lille dreng på 7½ måned har altid været meget glad for mad! Han skovlede grød og mos i sig, som om han aldrig skulle spise igen, og vi var meget imponerede... Overvejede endda, om vi skulle holde lidt igen!
Nu har piben fået en anden lyd! Han fornægter alt, der kommer på en ske, på trods af at det er ret tydeligt, han faktisk nyder de par skefulde vi trods alt får lokket i ham! Til gengæld accepterer han (og nyder) at få fingermad af sin far og mig. Han vil også gerne selv sidde og 'lege' med maden, men der ryger jo ikke så meget indenbords på den måde.
Han har to små tænder i undermunden, og tygger ret fint med sine gummer.
Hans dag ser ud således (tidsangivelserne er cirka):
kl 7: Vågner.
kl 8: Morgenmad. Før fik han grød (primært majs- og havregrød men har også prøvet andet efter han blev 'fornægter'). Nu får han fx scrambled eggs, brød med pikant ost, mast frugt han selv 'leger' med.
kl 9: 200 ml tilskudsblanding og morgenlur (maks 1 time).
kl 11: Frokost. Før fik han hjemmelavet mos (grøntsager med enten fisk eller kød) men nu er det fx brødstykker med leverpostej eller ost, mast frugt som han selv 'leger' med, agurkestænger... Faktisk lidt det samme som morgenmad.
kl 13: 200 ml tilskudsblanding og eftermiddagslur (maks 2 timer).
kl 15: Snack. Før fik han hjemmelavet frugtmos, og det har jeg i et begrænset omfang stadig succes med. Ellers får han frisk frugt.
kl 18: Aftensmad. Gerne det samme som os, han elsker at mad smager af noget. Vi har fx fået spansk æggekage, thai nudler, kulmule og kartoffelsalat. Det kan han virkelig godt lide!
kl 19:30: Godnat og 200 ml tilskudsblanding .
Kl 23: Aftenflaske, 200 ml tilskudsblanding
Kl 3:30 Natflaske, 200 ml tilskudsblanding
Når jeg nu sidder og skriver, kan jeg jo godt se, han får temmelig meget mælk. Nogle gange får han desuden en tår midt på eftermiddagen også, hvis han skal have en ekstra lur ved 16 tiden. Er det for meget mælk???
Kan vi droppe grød og mos, eller skal jeg presse på??? Når vi prøver at lokke ham lidt, sidder han med helt tilknappet mund og hulker tilmed (dog uden tårer, men budskabet er helt klart!!). Vi har helt sikkert begået den fejl, at vi har prøvet at narre ham til at spise (puttet skeen i munden på ham, hvor han ikke har ventet det - ja, jeg skammer mig, men vi var desperate), og det straffer os nu.
Jeg vil bare gerne have, at min dreng er mæt! Og med tanke på, hvad han før har kunne fortære, har jeg svært ved at tro, han bliver mæt nu!
Han er ellers glad og veltilpas, og udvikler sig som han skal!
Tak for svar!
Hanna