Brev:
Vågen periode om natten - 7 mdr.
3. juni 2013
Alder:
7 mdr.
Vågen periode om natten - 7 mdr.
Kære Helen.
Allerførst - tak for dit fine svar sidst ang. søvnproblemer :)
Jeg har dog nu nogle nye spørgsmål ang. søvn.
Vores dreng er nu 7 måneder og sover udmærket om dagen, men om natten har han nu i ca. 1½ måned haft en periode om natten - for det meste begyndende et sted mellem kl. 23 og 1 - hvor han er vågen og ikke er til at få til at sove igen, før der er gået 1-2 timer. Jeg tillagde det i starten noget med alderen og hans udvikling, men det synes bare at fortsætte.
I en kort periode var han "glad", når han var vågen og lå og snakkede, og når han var "færdig" med det, kunne han puttes igen og sove videre. Nu er er han i stedet ked af det og vil op og sidde og putte i dynen (som vi gør, når vi putter om aftenen). Men han falder ikke i søvn, han ligger bare med åbne øjne.
De sidste par uger er han begyndt i søvne at vende sig om på maven og kan ikke komme tilbage igen, og det synes især at være det, der i øjeblikket udløser en vågen periode. Men som sagt har det med den vågne periode stået på i lang tid, før han begyndte at vende sig rundt.
Han sover på eget værelse, og der er mørklægningsgardin, så det er hverken lyde eller lys, som vækker ham og holder ham vågen.
Ind i mellem har han fået en flaske med lidt mælk i håb om, at det vil gøre ham søvnig, og han drikker også lidt af den, men han virker ikke specielt sulten eller tørstig, og han bliver sjældent mere søvnig af den.
Dagen har en nogenlunde fast rytme, som går sådan (ca.-tider):
kl. 6.30: vågner
kl. 7.30: morgenmad og vand
kl. 8.30: flaske og puttes til lur (varer 30 minutter)
kl. 10: mad og vand
kl. 11.30: flaske og puttes i barnevognen til lur (varer 1½-2 timer)
kl. 14: lidt mad og vand
kl. 16.30: flaske og puttes til lur (varer 30 minutter)
kl. 17.30: mad og vand
kl. 19: flaske og puttes til natten
Har du nogle ideer til, hvordan vi kommer den vågne periode om natten til livs, for den synes ikke umiddelbart at gå over af sig selv? (Kan huske at vores store dreng også havde en periode, hvor han var vågen midt om natten, men den gik over af sig selv efter et par uger).
Har du i øvrigt nogle fif eller tricks til, hvordan man kommer igennem den periode, hvor baby vender sig rundt på maven? Vi har forsøgt at mindske pladsen i sengen, så det er sværere for ham at komme rundt, men det lykkes alligevel.
Håber, du har nogle ideer eller har spottet noget, som vi ikke selv har set, så vi kan få vores dreng til at springe den vågne periode om natten over :)
Hilsen