Svar: Drømmetår?
30. maj 2013
Alder:
11 mdr.
Kære AH
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar og nu er hjulpet lidt på vej :) Tak!
Du kan naturligvis godt forsøge at lægge jeres dreng til brystet kl 23, for at se om han så kan spise i søvne der, og dermed blive fyldt så godt op, at han ikke behøver mælk kl 04.30 - det kan være et forsøg værd ... MEN, nogle gange kan det også være bedre at holde fast i amningen tidlig morgen, med den alder han har. Simpelthen fordi han efter 1 års alderen helt skal ud af den ekstra amning og det kan nogle gange være lettere at trappe ud af amningen tidlig morgen og så give morgengrød i stedet ...
Jeg er derfor lidt tilhænger af at du lige nu tilbyder ham brystet kl 04.30 når han vågner og tydeligt beder om dette og at du så i løbet af den næste månedstid prøver at skære lidt ned i denne amning, så den bliver kortere og kortere og tilsidst helt kan undværes. Så han altså lige nu ammes, som han viser behov for, men så du prøver at vænne ham til ikke at behøve mere mælk og bryst, og dette ved at afkorte amningen og tilsidst trappe helt ud. Det er nemlig ikke et spørgsmål om at du skal erstatte med flaske her, men i stedet at han på sigt helt skal lære at sove uden at få mælken - hverken sen aften eller tidlig morgen.. :)
Hvis det gør ondt at amme og du bare helst vil stoppe, så må du naturligvis gerne give ham en flaske sen aften, for at se om det så kan hjælpe og så må den trappes ud om en måned eller to ...:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske