Svar: 12 mdrs med dårlige sovevaner
29. maj 2013
Alder:
12 mdr.
Kære meget fortvivlede mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og der er, som jeg ser det, flere ting der spiller ind hos jer. Derfor kan du heller ikke løse jeres udfordringer med søvnen fra den ene dag til den anden, det sker stille og roligt, små skridt af gangen.
Det første jeg vil foreslå er, at du arbejder på at få skabt en helt fast dagsrytme. Det vil sige fast tidspunkter, hvor din datter spiser og hvor hun sover hele dagen igennem - og det betyder også at I skal stå op til en fast tid om morgenen, ligesom hun skal puttes til en fast tid om aftenen.
Det er vigtigt at I starter dagen til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend og at hele dagens rytme forsøgt kørt ens. Jo mere ensartet rytme du kan skabe (faste spise og sove tidspunkter), jo mere vil hun begynde selv at fornemme behov for søvn, og jo lettere bliver det at få hende til at sove, når det er sovetid.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Tilbydes også gerne lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30, sover måske en kort lur, der ikke varer mere end 45-60 minutter og det er helt okay.
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapere eller anden form for fiberholdigt brød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, som du hjælper hende med at spise. Hun kan selv spise med fingrene og med en gaffel men du hjælper hende med skemaden. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop letmælk af kop og puttes derefter til middagslur - her er klokken måske 13-13.30 - hun må gerne sove i klapvogn/barnevogn. Må her gerne sove et par timer, hvis hun kan - men hun skal op før kl 16.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk eller lignende med revne æbler, frugtmos mv. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - spiser det samme som jer - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Mad der smager af noget som som udfordrer hende, der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som fast del af putteritualet, sammen med en kop mælk (den vil senere overtage flasken).
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Jeg tænker at denne plan vil kunne hjælpe dig med at få skabt nogle dagsrutiner og rytme, som på sigt vil hjælpe jer :)
I forhold til at få flaske, så skal den naturligt trappes ud stille og roligt men lige nu er det helt fint at den indgår som en fast del af hendes putteritual. Jeg vil anbefale at hun får flasken i sin seng, så hun ikke oplever det skift at flytte fra favn og ned i sengen. Hvis hun får flasken, hvor hun ligger, så vil hun kunne falde i søvn, hvor hun er og det kan være mere trygt og roligt.
Det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken, men slipper den, kikker på dig, smiler, triller om på siden og falder i søvn :)
I forhold til at hun skal lære at sove i sin seng og også lære at falde i søvn selv, - så vil jeg foreslå at du kobler hendes seng til din seng. Du kan evt. fjerne den ene side af tremmerne i hendes tremmeseng og sætte sengene sammen, naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men det kan være en måde at lære hende at sove i egen seng, samtidig med at du er lige ved siden af, kan berolige hende med dine hænder og nærhed, lægge en hånd over på hende osv. så hun kan mærke dig. Og du behøver ikke stige ud af din seng i løbet af natten. Samtidig kan hun kravle over og putte sig ind til dig, hvis hun drømmer, vågner og har brug for dig og det er kun fint at give hende denne tryghed. Det er aldrig en dårlig vane at gøre sit barn trygt.
I det hele taget, så er det med at "falde i søvn selv" lidt noget mærkeligt noget, for børn har brug for at vi er der for dem, når de skal sove. Det er rigtig svært at slippe dagen og alle oplevelserne og det er svært at give slip på mor og far. At skulle overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse og det kan små børn naturligt ikke ret godt med. Det er derfor helt naturligt at vi lige skal bruge 15 minutter hos dem, tale lidt om dagen, holde i hånd, læse en godnathistorie, synge en godnatsang eller lignende.
Din datter er stadig så llle at hun ikke forstår, hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun forstår ikke at du er i et andet rum og hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun aner ikke, når du går, om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Derfor græder hun naturligt ulykkeligt, når hun ikke kan se dig, hun føler sig forladt og alene. Og derfor skal man ikke gå fra hende, men i stedet lære hende stille og roligt, at hun trygt kan sove, fordi du er der og passer på hende.
Du fortæller at hun er rigtig svær at aflæse, det er svært at tyde hendes træthedstegn og jeg håber at min dagsplan hjælper lidt på vej her og giver lidt idé om, hvornår hun måske er putteklar, skal spise osv. Jeg håber dette hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske