Brev:
12 mdrs med dårlige sovevaner
29. maj 2013
Alder:
12 mdr.
12 mdrs med dårlige sovevaner
Kære Helen.
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte.. Min datter på idag 1 år, sover stadig størstedelen af tiden imellem min mand og jeg. Og kan kun falde i søvn ved brug af flaske.
For at starte fra begyndelsen.. Da hun var helt lille, vågnede hun rigtig mange gange om i løbet af en nat. Og som nu forældre, tænker man at hun er sulten. Så jeg ammede hende hver gang hun vågnede. Og fordi det var så mange gange løbet af en nat, lå jeg og ammede, og faldt selv i søvn. Derfor endte hun jo gerne vores seng det meste af natten. Fordi hun vågnede så mange gange pr nat, blev jeg af min sundhedsplejerske anbefalet at prøve med vælling om aftenen ved sovetid i stedet for amning. Da hun muligvis ikke blev mæt nok af min mælk. Det gik også okay, og der var en smule længere mellem hun vågnede. Hun vågnede slog stadig ml 4-6 gange pr nat. Så hun endte fortsat i vores seng.
Jeg har hele tiden ville tage kampen op, men pga en del flytninger i hende korte liv og uro i vores liv, pga en flytning til USA, er det konstant blevet udsat.
Da jeg stoppede med amning ved ca 9 md (hun mistede lysten og koncentrationen, så det var mere hende der sagde fra en mig der stoppede), gik jeg så over til modermælkserstatning om natten. Derefter vågnede hun kun omkring 2-3 gange pr nat.
Det skal lige siges at vi i løbet af dagen stort set ingen problemer har. Hun sover til middag 2 gange hver dag nu, og det er i klapvognen udenfor. Havde en periode hvor jeg bare kunne lægge hende, men nu synger jeg lidt for hende, og så falder hun hurtigt i søvn.
Vi brugte svøb til hende da hun var lille, fordi hun virkedede til at ha brug for tryghedem og havde svært ved at finde ro. Har lidt følt at hun får samme gamle tryghed i voksien.
Har meget svært ved at hende i hende egen seng, virker slet ikke som om hun vil være der. Nogle gange lykkedes det, hvis hun falder i søvn af vællingen i mine armen og jeg skal lægger hende i hendes seng. Så sover hun (måske med 1-2 små opvågninger, hvor jeg bare skal ha en hånd ned til hende) 4-6 timer, før hun skal op og have en flaske og falder så i søvn i vores seng, og sover resten af natten.
Jeg har altid været meget imod godnat og sov gode metoden, men har i desperation prøve dem få gange, hvor jeg har måtte opgive, fordi hun var helt ulykkelig og klynkende. En helt anden gråd, end den normale "jeg får ikke min vilje" gråd. Hun ender så med hulkende at falde om af udmattelse i mine arme, hvor jeg kan lægge hende i seng.
Vi har stadig ikke fået helt ro på og trykke rammer, men jeg føler at jeg er nødt til at gribe ind, og ændre hendes søvn vaner nu, inden hun blir for gammel og det blir endnu værre..
Mit spørgsmål er så.. Hvordan bærer jeg mig ad? I hvilken rækkefølge?
Skal jo,
1. Have hende lært at falde i søvn selv.
2. Have hende i sin egen seng.
3. Have vælling og modermælkserstatning erstatningen væk.
Det knuser mit hjerne at se hende så ulykkelig og sidder selv og er ved at bryde sammen. Kan det ændres uden den forfærdelige gråd? Og en utryg lille pige... Hvordan får jeg det vendt, så min lille pige blir tryg i sin egen seng, og kan finde ud af at falde i søvn alene i den..
En lille ekstra info er at min mand har aften arbejde, så jeg sidder alene med den her "kamp", hvilket jo godt kan gøre det lidt sværere og hårdere at gennemføre.
Min datter er en meget aktiv pige, hun har gået siden hun var ca 11 mdr, og har meget travlt med at undersøge alt (næsten alt andet end hendes legetøj). Hun har stort temperament og der er ikke altid langt fra grin til gråd. Virker også til at hun kan have meget svært ved at finde ro. Hun er altid på farten.. Og sjældent hun sidder mere end 2 min med et stykke legetøj.
Hun kan være meget svær at læse, i forhold til træthed. For det meste ses det mest ved at hun bliver pjevset. En gang imellem bliver hun først ret sløv. Men om aftenen har hun en masse energi, og jeg lægger hende først i seng, når det er helt klart for mig at hun er træt, dvs at hun faktisk er ret ked af det. Hvis jeg prøver at finde tidspunktet hvor hun bliver sløv, og giver hende vællingen, får hun for det meste ny energi, og så kan jeg så vente endnu en time, før jeg kan prøve igen. Synes det er synd for hende at vi skal trække det ud, men det andet synes ikke at fungere.
Glæder mig meget til at modtage dit svar.
Mange hilsner
En meget fortvivlet mor