Svar: Lave om på dagsrytmen
29. maj 2013
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tillykke med det nye job :) Selvom det bliver hårdt at stå tidligt op, så lyder det dejligt at du nu kan få fri kl 15.30 og ikke først kl 17.30 - det bliver dejligt for jeres lille familie at have mere tid sammen om aftenen :)
Det er naturligt ekstra udfordrende, når man har en lille "ugle" - jeres dreng trives rigtig godt med en rytme, hvor han går sent i seng og sover længe om morgenen. Men sådan går det ikke nu og I er nødt til at skabe nye rutiner - og det kan sagtens lade sig gøre :)
Den blideste måde er at ændre på hans tider med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige at vække ham 15 minutter tidligere hver morgen og på samme måde putte ham tidligere til middagslur, og putte ham tidligere i seng. Nogle gange skal der også ændres på hans spisetider og det skal du naturligvis passe ind i forhold til den rytme, I skal have fremover.
Lige nu sover Victor til kl 7.30, hvor du vækker ham. Og stille og roligt skal du vække ham kl 7.15, så kl 7.00, 6.45, 6.30, 6.15 osv. indtil du rammer det tidspunkt, hvor han normalt skal op. På samme måde skal hans middagslur rykkes, så hvis han f.eks. plejer at sove middagslur kl 14, så rykker du den frem til 13.45, 13.30, 13.15, 13.00 osv. indtil også dette passer med rutinerne i vuggestuen og det faktum at dagen nu starter tidligere. Måske skal han allerede sove til middag kl 12.
Du kan ændre på tidspunkterne fra dag til dag, nogle gange er du dog nødt til at lade ham bibeholde samme tider et par dage af gangen, før du så ændrer igen.
Når du ændrer på hans rytme, så vil han naturligt kunne blive mere træt og det er her vigtigt at du holder fast i at han tidligere trives rigtig godt med den rytme han havde. Det betyder at du skal holde fast i den sovemængde han f.eks. tidligere havde - at han måske sover 2½ time til middag - det skal han stadig gøre, selvom han kommer tidligere op - og han skal ikke begynde at forlænge sin dagssøvn unødigt, så han ikke er til at få i seng - det er vigtigt at han rytme flyttes, men ikke at hans søvnbehov ændres:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske