Svar: Søvnmønster og puttetidspunkt
29. maj 2013
Alder:
18 mdr.
Kære undrende forældre
Tak for jeres brev :) Velkommen til, dejligt at læse at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Jeres dreng er 18 måneder gammel og det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca 13-13 ½ time i døgnet. Jeres dreng sover fra ca 20 til 06 og sover ca 3 timer til middag og sover således 13 timer i døgnet - altså præcis, som man vil skønne at han har behov for og min tanke er derfor, at han måske ikke er træt nok, når I putter ham.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I prøver at putte ham 30-60 minutter senere, så han først puttes kl 20-20.30, for at se om han så er mere parat til at sove. Det er fint med badet efter aftensmaden, det hjælper ham med at finde ro i kroppen og badet skal helst ligge 1-1 ½ time før putning, for at have god effekt. Derudover vil det være rigtig godt at give ham en godnatgrød, som del af hans putteritual, det giver ro i maven og man sover godt på fyldt mave :)
En aftenrytme kunne således være aftensmad kl 18, bad kl 19, godnatgrød og mælk i køkkenet kl 19.45-20, får børstet tænder og bliver puttet i seng kl 20-20.30.
Jeg er helt med på at han måske bliver puttet en lille smule senere end han umiddelbart har behov for - men det er okay. Det I skal være opmærksomme på er, at han stadig kommer op til samme tid om morgenen og at han ikke begynder at forlænge sin dagssøvn yderligere. Det er okay at han sover 3 timer i løbet af dagen, hvis han har brug for dette, men han bør ikke sove mere end det. Hvis søvnen skal forlænges, så bør det være nattesøvnen og hos jer lyder det som om at I ville trives bedst med, hvis han kunne sove lidt tidligere - jeg læser mellem linjerne, at I har det bedst med, hvis han sover tidligt, det betyder ikke så meget, at han står tidligt op:)
Det at putte ham lidt senere, vil både gøre at I måske rammer hans puttetid bedre, men det vil også gøre, at han er træt nok til at kunne falde i søvn imens I sidder hos ham, læser en godnathistorie, taler lidt om dagen osv. Lige nu har jeres ritual udviklet sig til at I går frem og tilbage, han bliver ked af det, rejser sig, hopper rundt og vil lege - og han begynder at tro, at det er sådan det skal være at komme i seng. Han begynder at forvente at dette er ritualet, at putning godt må vare en time. Det er I nødt til at ændre, netop ved at putte ham så sent, at han med sikkerhed kan falde i søvn i løbet af 15 minutter, hvis I sidder hos ham, læser osv. Han skal altså have en ny erfaring med sig om at det er sådan putteritualet er.
Når han har lært sig dette, så kan I prøve at putte ham lidt tidligere igen - samme ritual, som så er indført, genkendelige rutiner og dermed tryghed :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske