Brev:
Søvnmønster og puttetidspunkt
29. maj 2013
Alder:
18 mdr.
Søvnmønster og puttetidspunkt
Hej Helen
Så blev det min tur til at skrive til dig, efter jeg har læst mange af dine svar i brevkassen.
Vi har problemer med at få vores søn på 18 mdr til at sove om aftenen og kun om aftenen. Han sover til middag ca fra kl. 11 til 14 plus minus en halv time. Her lægger vi ham bare ud i barnevognen og putter ham i voksi posen, siger godnat og går uanset om han sover helt eller ej og det har vi gjort i flere måneder uden problemer. MEN om aftenen er det et problem.
Her er dagens program med relevante ca. tider
Kl. 6.00 står op, bliver som regel vækket
Kl. 7.00 afgang til vuggestue
Kl. 11.00-14.00 middagslur
Kl. 16.00 hentes i vuggestue
Kl. 17.30/18.00 aftensmad
Kl. 18.30/19.00 bad og nattøj på
Kl. 19.30 puttes og i seng
Der går ofte 40 min til til en time med at putte ham og det er trættende for begge parter.
Vi sætter os i hans værelse, synger og putter med ham på skødet og derefter lægges han over i sin seng men her ruller han rundt næsten med det samme og stiller sig op i sengen. Jeg har længe prøvet din metode med at stryge tøj eller lave andet ude på gangen, men det har ikke nogen effekt på ham. Det virker som om han kvikker op når han kommer ned i sin seng, selvom han lige har gabt og virker træt inden han blev puttet. Han har en bamse som nusseklud og den er han meget glad for ligesom han også er glad for sin sut.
Vi har prøvet at putte ham i voksiposen uden held, idet vi tænkte at det var den, der gav ham tryghed. Vi har også prøvet at sidde begge to og putte ham men det gav heller ikke noget resultat.
Er han i virkeligheden overtræt selvom han griner og fjoller rundt i sengen og piver kun hvis vi går. Det gør vi når han holder fest i sengen, da vi ikke vil "underholde" ham da vi mener at det er sengetid og ikke legetid.
Håber du har nogle gode råd?
Mange hilsner
De undrende forældre